Øl og spa for journalistene

Sandwich og øl i poolbaren, ansiktsmassasje og manikyr i spa-senteret. Det får de som dekker republikanernes nominasjonsmøte i New York. Gratis.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Hvis du var blant dem som klaget i Boston på portable doer, overfylte utendørs pressearealer og mangel på litt anstendig mat, så gjør deg klar for noe helt annet, skriver Joe Strupp på nettsiden til Editor&Publisher. Han beskriver arbeidsforholdene for de mange tusen pressefolkene som skal dekke republikanernes nominasjonsmøte i New York. I dag starter det hele.

Republikanerne har like gjerne leid en hel bygård for å gi pressefolkene best mulig arbeidsforhold. Flere restauranter serverer gourmet-mat og kasser med kaldt øl venter på den hardt arbeide presse. Det er plenty med skikkelige toaletter, og i et eget spa-område kan man få massasje og manikyr uten å betale en krone. Selv skopusseren er på plass.

Barney i New York sponser det hele, og en talsmann for selskapet sier til E&P at landsmøtet i GOP er en tøff sak, så det spares ikke på noe.

Spa-området ligger i hele tredje etasje i den eksklusive Farley Building i tilknytning til kongress-senteret. De som ikke vil ha massasje, kan slappe av i poolbaren eller se tv fra en av de mange liggestolene.

To kvartaler lengre ned i gaten har man innrettet lokaliteter for å registrere alle de forhåndspåmeldte journalistene. Senteret har kapasitet til å ta imot 15.000 journalister.

Hvor mange som dukker opp er ikke klart. Men det er enorm medieinteresse. Den publikasjon som tar kaka, er New York Times med 146 akkrediterte medarbeidere.

En av dem det knytter seg ekstra interesse til, er Michael Moore. Filmmannen er hyret av USA Today og skal ha en daglig spalte fra og med i morgen, tirsdag. Før helgen ga han George W. Bush følgende tilbud på sin nettside:

«George, jeg vet at du har sagt at du aldri leser aviser, men USA Today har akkreditert meg til det republikanske partiets landsmøte for å skrive en spalte derfra hver dag. Hvis du ikke vil lese den selv, så vil du og jeg være i samme bygning. Kanskje jeg skal stikke innom og lese den høyt for deg? Bare gi meg beskjed….»

Ellers er et national convention en voldsom begivenhet. New York Times har kjøpt opp hele Broadway og inviterer 13.000 delegater, venner og gjester til å se åtte spesialoppsetninger av kjente Broadway-musikaler. Hva det koster, får ikke E&P vite.

Time Warner arrangerte allerede lørdag et Media Welcome Party mens Daily News holdt fest søndag. Og sånn fortsetter det hele uka.

Søndagens Daily News utkom med en egen, 16-siders shopping- og restaurantguide, og hver dag under møtet vil avisen trykke 12.000 ekstra aviser, som skal deles ut gratis. Mange andre aviser har tilsvarende opplegg.

Powered by Labrador CMS