HK-leder Sture Arntzen var ikke til å misforstå da han underskrev en
samarbeidsavtale med YS-forbundet Presse- og Mediaansattes Forbund (PMF) fredag.
- På sikt er det ønskelig å danne et stort service- og medieforbund i
LO. Vi vil inkludere andre LO-forbund, som Norsk Grafisk Forbund, men også
Norsk Journalistlag. Det finnes journalister som ønsker å gå inn i LO, og en
del av dem er jo der allerede gjennom Arbeiderbevegelsens Presseforbund, uttalte
Sture Arntzen.
Historisk avtale
LO og YS har tradisjonelt hatt et motsetningsfylt og sterkt
konkurransepreget forhold. HK/PMF-samarbeidsavtalen, som Journalisten.no omtalte
onsdag, er derfor historisk. HK Medi@ og PMF har til sammen 4.200 medlemmer i
presse- og mediebransjen.
- Vi ønsker å bli mer synlige på den mediepolitiske arenaen, sa leder av
PMF, Knut Nordby på pressekonferansen etter at avtalen var underskrevet.
Der ble det imidlertid tydeliggjort at PMF langt ifra er like ambisiøse som
HK når det gjelder planene om et framtidig storforbund for medieansatte. PMF
har ikke til hensikt å forlate YS, selv om ledelsen ønsker å gå ut av
sammenslutningen Privatansattes Fellesorganisasjon og etablere PMF som et
selvstendig forbund under YS-paraplyen.
- Nei takk
NJ-leder Olav Njaastad avviser høyttenkningen til Sture Arntzen.
- Av presseprinsipielle årsaker har NJ alltid lagt vekt på å være fri
og uavhengig. Vi vil være mest mulig uavhengig, fordi vi organiserer
journalister.
- Men ser du noen mulighet for å utnytte LOs tyngde, for eksempel gjennom
et tariffpolitisk samarbeid en gang i framtiden?
- Det er helt uaktuelt å inngå noe formelt samarbeid. Men vi snakker
både med LO og YS på grunnplanet, og det er viktig. Vi viser også solidaritet
og samarbeidsvilje når det gjelder, slik vi blant annet gjorde i forhold til
Grafisk under streiken i fjor, sier Olav Njaastad.
Organiserer bredt
HK og PMF har henholdsvis 2.600 og 1.600 medlemmer innen aviser, periodisk
presse, etermedier og forlag. PMF organiserer i dag funksjonærene i avisene i
Orkla Media, Schibsted (VG og Aftenposten), de store regionavisene samt noen
små grupper innenfor A-Pressen. De er dessuten godt representert i ukepressen,
blant annet med en stor medlemsgruppe i Hjemmet Mortensen. I etermediene er det
særlig TV2 som har betydning.
HK på sin side har sin tyngde i A-Pressen, men har også en større klubb i
Aftenposten, i tillegg til at HK Medi@ gjennomorganiserer bedrifter som
Dagbladet, Bergens Tidende og NTB. De to forbundene har konkurrerende klubber i
5-6 bedrifter.
Felles tariffpolitikk
Samarbeidsavtalen omfatter både tariffpolitikk, bransjepolitikk og
konsernfaglig samarbeid. HK og PMF skal blant annet avholde felles
tariffkonferanse og nedsette et samarbeidsutvalg som skal utarbeide forslag til
felles tariffpolitikk.
En av de mer langsiktige målsettingene med samarbeidsavtalen er å etablere
gode løsninger for det stigende antallet ansatte innen multimedia og
elektroniske kommunikasjonsbedrifter.