Ønsker NJ inn i LO

Lederen av LO-forbundet Handel og Kontor (HK), Sture Arntzen, ønsker å etablere et stort serviceforbund i LO, der både Norsk Journalistlag og Norsk Grafisk Forbund inngår. - Helt uaktuelt for oss, sier NJ-leder Olav Njaastad som svar på «invitasjonen».

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

HK-leder Sture Arntzen var ikke til å misforstå da han underskrev en

samarbeidsavtale med YS-forbundet Presse- og Mediaansattes Forbund (PMF) fredag.

- På sikt er det ønskelig å danne et stort service- og medieforbund i

LO. Vi vil inkludere andre LO-forbund, som Norsk Grafisk Forbund, men også

Norsk Journalistlag. Det finnes journalister som ønsker å gå inn i LO, og en

del av dem er jo der allerede gjennom Arbeiderbevegelsens Presseforbund, uttalte

Sture Arntzen.

Historisk avtale

LO og YS har tradisjonelt hatt et motsetningsfylt og sterkt

konkurransepreget forhold. HK/PMF-samarbeidsavtalen, som Journalisten.no omtalte

onsdag, er derfor historisk. HK Medi@ og PMF har til sammen 4.200 medlemmer i

presse- og mediebransjen.

- Vi ønsker å bli mer synlige på den mediepolitiske arenaen, sa leder av

PMF, Knut Nordby på pressekonferansen etter at avtalen var underskrevet.

Der ble det imidlertid tydeliggjort at PMF langt ifra er like ambisiøse som

HK når det gjelder planene om et framtidig storforbund for medieansatte. PMF

har ikke til hensikt å forlate YS, selv om ledelsen ønsker å gå ut av

sammenslutningen Privatansattes Fellesorganisasjon og etablere PMF som et

selvstendig forbund under YS-paraplyen.

- Nei takk

NJ-leder Olav Njaastad avviser høyttenkningen til Sture Arntzen.

- Av presseprinsipielle årsaker har NJ alltid lagt vekt på å være fri

og uavhengig. Vi vil være mest mulig uavhengig, fordi vi organiserer

journalister.

- Men ser du noen mulighet for å utnytte LOs tyngde, for eksempel gjennom

et tariffpolitisk samarbeid en gang i framtiden?

- Det er helt uaktuelt å inngå noe formelt samarbeid. Men vi snakker

både med LO og YS på grunnplanet, og det er viktig. Vi viser også solidaritet

og samarbeidsvilje når det gjelder, slik vi blant annet gjorde i forhold til

Grafisk under streiken i fjor, sier Olav Njaastad.

Organiserer bredt

HK og PMF har henholdsvis 2.600 og 1.600 medlemmer innen aviser, periodisk

presse, etermedier og forlag. PMF organiserer i dag funksjonærene i avisene i

Orkla Media, Schibsted (VG og Aftenposten), de store regionavisene samt noen

små grupper innenfor A-Pressen. De er dessuten godt representert i ukepressen,

blant annet med en stor medlemsgruppe i Hjemmet Mortensen. I etermediene er det

særlig TV2 som har betydning.

HK på sin side har sin tyngde i A-Pressen, men har også en større klubb i

Aftenposten, i tillegg til at HK Medi@ gjennomorganiserer bedrifter som

Dagbladet, Bergens Tidende og NTB. De to forbundene har konkurrerende klubber i

5-6 bedrifter.

Felles tariffpolitikk

Samarbeidsavtalen omfatter både tariffpolitikk, bransjepolitikk og

konsernfaglig samarbeid. HK og PMF skal blant annet avholde felles

tariffkonferanse og nedsette et samarbeidsutvalg som skal utarbeide forslag til

felles tariffpolitikk.

En av de mer langsiktige målsettingene med samarbeidsavtalen er å etablere

gode løsninger for det stigende antallet ansatte innen multimedia og

elektroniske kommunikasjonsbedrifter.

Powered by Labrador CMS