Orkla ser til Sverige

Toppsjef i Orkla Media, Jan Lindh, mener det gode forholdet til Bonnier kan åpne det nordiske tv-markedet for konsernet, melder Dagens Næringsliv.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I kampen om nordisk tv-makt, som er utkjempet mellom svenske Bonnier og norske Schibsted den siste tiden, er Schibsted i ferd med å trekke det korteste strået, skriver DN, og viser til at Orkla Medias foretrukne partner, både i Danmark og på nordisk plan, er nettopp det svenske familieeide mediekonsernet Bonnier.

«For Orkla Media handler det om å skaffe seg et tredje ben å stå på. Forutsetningen for tv-strategien er at Orkla-eide Det Berlingske Officin vinner kampen om å få kjøpe det privatiserte TV2 i Danmark».

Schibsted kom like før jul ut med sitt fiendtlige bud på Alma Media, og forsøkte også å kjøpe seg innflytelse i TV4.

- Jeg ønsker ikke å kommentere Schibsted. Generelt synes vi at et modus operandi der vennligsinnethet og samarbeid er sentrale stikkord, er å foretrekke. Men det er jo ikke alltid dette fører frem, sier Lindh til DN.

På DNs spørsmål om hvordan forholdet mellom Orkla Media og Bonnier er, svarer Lindh at de «kjenner Bonnier godt».

- Orkla Media har et utmerket forhold til Bonnier og det har vi hatt i mange år, sier Jan Lindh.

Powered by Labrador CMS