DEBATT:

PFU henger etter: Det må koste noe å bryte reglene

Hvordan har det seg at en fellelse i Pressens Faglige Utvalg (PFU) sjelden gir noen reell oppreisning for den som klager, eller konsekvenser for mediene?

Publisert
Lesetid: 7 min
  • Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

Som en som (i all beskjedenhet) nylig satte norgesrekord, ifølge Journalisten, i PFU-klager – etter sju år med iherdig klaging på vegne av både klienter og meg selv – har jeg fått unike erfaringer med PFU-systemet.

Underveis har jeg intervjuet 13 personer som faktisk vant frem i PFU med sine klager, for å høre om deres erfaringer før, under og etter klageprosessen. Resultatene av disse samtalene, kombinert med mine egne seire og tap i PFU, gir et tydelig bilde: Dagens PFU-modell har store svakheter. Faktisk begynner jeg motvillig å gi min tilslutning til en av landets lengtsittende redaktører, Trygve Hegnar, som i nærmere førti år har omtalt PFU som et «supperåd» – et praterforum uten makt.

Når «seier» ikke føles som seier

Den viktigste erkjennelsen fra mine intervjuer er at selv en full seier i PFU sjelden gir det resultatet man håper på. Klagerne trodde at å få medhold – at mediet blir felt for brudd på god presseskikk – skulle rette opp feilen som ble begått, og at publiseringen av PFUs fellelsesuttalelse i mediet ville balansere det gale inntrykket.

Slik opplever ingen av dem jeg snakket med, det som. Årsaken er enkel: Få av dem som leste den opprinnelige, feilaktige artikkelen får med seg PFU-fellelsen i etterkant. Svært sjelden får fellelsen samme oppmerksomhet som den opprinnelige saken. Søker man i ettertid på nett, vil den misvisende originalartikkelen nesten alltid rangere langt høyere enn mediets innrømmelse av feil. 

Skaden som ble påført gjennom den første publiseringen, blir dermed aldri rettet opp av en PFU-fellelse.

Flere av PFU-vinnerne fortalte også at en fellelse ikke bare er tannløs, men noen ganger kan slå tilbake på klageren. I enkelte tilfeller opplevde de at mediet – kanskje irritert over å ha blitt felt – svarte med å lage nye, urimelige saker som for den fremsto som hevnaksjoner mot dem. 

Et eksempel er magasinet Kapital, som etter å ha blitt klaget inn for PFU av tidligere journalist og redaktør, Ole Eikeland, gikk ut med grove anklager mot ham i PFU-tilsvarsrunden – blant annet at han skulle ha kontaktet et kriminelt miljø for å «finne noe» på Kapitals journalister. Eikeland kalte påstandene «grove, udokumenterte og usanne». Også en lokalpolitiker jeg intervjuet beskrev lignende opplevelser: En følelse av å bli fritt vilt for nye angrep etter å ha «våget» å klage inn avisen.

At PFU-fellelser ikke gir noen reell oppreisning, er altså en gjennomgående erfaring blant klagerne. I beste fall kan man få gleden av moralsk medhold, men effekten uteblir: Renommeet er like tilsmusset, og publikum som opprinnelig ble feilinformert, forblir som oftest uvitende om at avisen senere ble felt.

Et «tannløst» system

Det neste spørsmålet blir da: Fører PFU-fellelser til endringer internt i mediene? Får det noen konsekvens for journalisten eller redaktøren? Mine erfaringer – og intervjupersonenes – tyder på at svaret er nei. Jeg har til gode å se at en redaktør eller journalist taper ansikt eller jobb som følge av en PFU-dom.

Tvert imot ser vi eksempler på det motsatte: Redaktører har hyllet journalister som nylig ble felt i PFU, og endog gitt dem interne priser for god journalistikk etterpå. 

PFU-systemet avskrekker ikke; det oppleves knapt som et ris bak speilet i redaksjonene. Dette understøttes av forskning som peker på at norske journalister i det store og hele ønsker å unngå PFU-fellelser av hensyn til troverdigheten, men at PFU i praksis fremstår som en mild reaksjon. 

PFU uttaler kun kritikk – ingen bøter, ingen krav om oppreisning til den som er rammet – og mediene kan fortsette som før. Det finnes altså ingen reell sanksjon utover et stykke tekst de er «pålagt“ å publisere for syns skyld.

Min hensikt er ikke å svartmale alt ved PFU. Mange klagere – inkludert undertegnede – vil berømme PFUs sekretariat for god veiledning og sakshåndtering. Alle jeg snakket med roste sekretariatet for god informasjon og oppfølging. PFUs behandling oppleves stort sett som ryddig og profesjonell. Men selve utfallet av prosessen, når man først vinner frem, føles meningsløst når det ikke fører til noen faktisk endring.

PFU i våre naboland

Det kan være nyttig å se utenfor Norge for å forstå alternative måter å drive presseetisk tilsyn på. Sverige og Danmark har begge tilsvarende organer, men med visse viktige forskjeller.

I Sverige finnes Medieombudsmannen og Mediernas Etiknämnd (pressens selvdømmeordning). Systemet ligner på vårt PFU ved at det er frivillig selvjustis, men det har en vesentlig sanksjon: Medier som blir felt i Sverige må betale et gebyr (en bot) til systemet.

Det er ikke snakk om astronomiske summer – den svenske Pressens Opinionsnämnd opererer med et gebyr på 13.000 eller 32.000 svenske kroner i «bot» per fellelse. Poenget er imidlertid prinsippet: I Sverige blir et presseetisk overtramp møtt med en økonomisk reaksjon. I tillegg må det aktuelle mediet publisere en uttalelse om fellelsen, gjerne merket med ordene «fälld för etikkbrott». Det svenske systemet er langt fra perfekt, men det er eldre enn vårt (opprettet så tidlig som 1916) og viser at økonomiske konsekvenser kan kombineres med selvjustis.

Danmark har valgt en annen vei: Der er Pressenævnet opprettet ved lov som et uavhengig, offentlig klageorgan for pressen. Det danske Pressenævnet kan pålegge medier å offentliggjøre kritikk og rettelser, og til og med beordre sletting av grovt krenkende nettinnhold. Men det kan ikke ilegge bøter eller erstatning. Kritikken mot Pressenævnet har derfor i mange år vært at det er «for tandløst» – altså for tannløst – et begrep som lyder mistenkelig likt Hegnars «supperåd». Danskene tok opprinnelig Pressenævnet inn i lovverket for å demme opp for krav om strengere inngripen mot pressens overtramp . Likevel har også dette lovfestede organet blitt kritisert for å ikke oppfylle sin hensikt fullt ut.

I Sverige må mediene altså betale en (om enn beskjeden) pris når de bryter god presseskikk . I Danmark og Norge slipper mediene billig unna, med kun moralsk fordømmelse som reaksjon. Storbritannia har innført muligheten for millionbøter – en «papirtiger» hittil, men potensielt en ekte tiger dersom det blir brukt.

For meg står det klart at Norge henger etter. PFU har ingen sanksjoner som svir. Ingen økonomisk kostnad, ingen eksternt press – kun bransjens egen «vi stoler på dere»-mekanisme. Når denne mekanismen åpenbart ikke klarer å gjenopprette rettferdighet for den forulempede part, og heller ikke skaper frykt hos synderen, da er det på høy tid å tenke nytt.

Forslag til en ny PFU-modell

Jeg er uenig i mye av Trygve Hegnars polemiske stil og praksis som redaktør. Likevel må jeg etter snart et år med dypdykk i PFUs verden innrømme at Hegnar kan ha rett: PFU fremstår i dag som et supperåd uten effekt for klagerne og uten konsekvenser for mediene. Det er et problem – ikke bare for de som rammes av presseetiske overtramp, men for pressens egen troverdighet i samfunnet.

Hvis ikke pressen evner å holde orden i eget hus, risikerer vi på sikt at politikerne oppretter et offentlig tilsynsorgan med mye strengere virkemidler. For å unngå en slik statlig inngrepen – som ingen frie medier ønsker – må vi forbedre PFU.

Så hvilke endringer bør på bordet? Basert på innspill fra advokater som har ført PFU-saker, fra erfarne klagere og fra dem som faktisk har vunnet frem, vil jeg særlig trekke frem én konkret reform: innføring av økonomiske sanksjoner når medier felles i PFU. Nøyaktig utforming kan diskuteres, men prinsippet er klart: Det må koste noe å bryte reglene.

Et forslag jeg vil lansere, er å la det felte mediet betale en andel av sin omsetning i «bot». For eksempel 0,5 prosent av fjorårets inntekter for hver fellende PFU-uttalelse. Denne modellen – inspirert av tankegangen i Sverige, men mer ambisiøs – vil ha flere fordeler:

  • Det svir proporsjonalt: En lokalavis med 10 millioner kroner i omsetning måtte ut med 50.000 kroner – merkbart, men ikke ruinøst. En nasjonal gigant som VG, med hundrevis av millioner i inntekter, kunne risikere flere hundre tusen kroner i bot per alvorlige overtramp. For et mediehus av VGs størrelse vil ikke det velte skuta, men det vil utvilsomt få styret og eierne til å spisse ørene. Dermed skapes det økonomiske insentiver for å unngå PFU-fellelser.
  • Styrket uavhengighet: Inntektene fra slike gebyrer kunne tilfalle PFU-sekretariatet eller Norsk Presseforbund, øremerket til forbedret klagebehandling. Slik kan PFU få bedre ressurser og økt uavhengighet fra redaktør- og journalistorganisasjonene. I dag er PFU finansiert av pressens egne organisasjoner; det ligger en iboende interessekonflikt der. Med «botfondet» kunne PFU driftes av midler fra de mediene som bryter reglene, altså i praksis en slags selvfinansierende ordning hvor synderne betaler for systemet. Det kan gi friere spillerom til å behandle klager strengere og mer balansert, uten at det er i interessen til PFU å få flest mulig felt.
  • Rettferdighet og oppreisning: Selv om pengene ikke går direkte til den fornærmede klageren, vil en økonomisk konsekvens gi følelsen av at rett har skjedd fyllest. I dag føler klagerne at de står igjen tomhendt etter en fellelse; med en bot på mediet får man i det minste en følelse av at overtrampet hadde en pris. Dette kan dempe noe av frustrasjonen og maktesløsheten folk sitter igjen med i dag.
  • Forebygger statlig inngrep: Viktigst av alt: En slik reform vil demonstrere at mediebransjen tar ansvar. Politikerne vil se at PFU ikke lenger er bare «kollegakritikk med slappe virkemidler», men en reell regulator med muskler. Dette vil sannsynligvis redusere appetitten for å opprette et statlig medietilsyn som kan true pressefriheten. Bransjen beholder selvkontrollen – men en selvkontroll med tenner.

I tillegg til økonomiske sanksjoner, bør man vurdere andre tiltak: Kanskje skjerpede krav til publisering av PFU-fellelser (for eksempel at de skal gis bundet plikt til lik plassering og omtale som den opprinnelige saken, i hvert fall på nettforsiden). Kanskje krav til avpublisering av saker som er felt i PFU.

La meg imidlertid holde fokus: Det avgjørende grepet er å gi PFU mer tyngde. Enten ved monetære virkemidler, eller ved andre strukturelle endringer som gjør at både publikum og presse tar PFU-uttalelser mer alvorlig.

I en tid der tilliten til media er under press fra mange kanter, er det selvmål å la dagens PFU-system humpe videre uforandret. Ingen er tjent med et klageorgan som oppleves maktesløst. For ofrene for feilaktig eller urettferdig medieomtale betyr PFU i dag lite annet enn en moralsk seier på papiret. For mediene selv betyr PFU-fellelser knapt annet enn litt rødme i kinnene – hvis noen i det hele tatt legger merke til det.

Det handler i bunn og grunn om å styrke pressens etiske selvjustis før noen andre gjør det for oss. En reformert PFU-modell med litt brodd vil gagne publikum, klagere og presse i det lange løp. Og kanskje – bare kanskje – kan vi da pensjonere ordet supperåd fra denne debatten, en gang for alle.

Powered by Labrador CMS