– Vi har lyktes godt med de digitale brukerinntektene, forteller konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.

Resultatnedgang for Polaris Media

Men den digitale veksten fortsetter.

Publisert Sist oppdatert

I en børsmelding i forbindelse med at mediekonsernet la fram resultatet for fjerde kvartal 2023, skriver Polaris Media: 

«Effektivisering og fortsatt digital vekst bidro til å dempe resultatnedgangen, men Polaris Media gikk ut av fjerde kvartal med et svakere resultat enn året før.»

Negative tall

Kvartalstallene viser at Polaris avsluttet fjoråret med et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 57 millioner kroner. Det er 19 millioner kroner (-25 prosent) svakere enn i samme periode året før.

Driftsresultatet for hele 2023, endte på 237 millioner. Det er 96 millioner svakere enn i 2022 (-29 prosent). 

Veksten i de digitale inntektene går derimot riktig vei. De økte med 12 prosent i fjerde kvartal.

Polaris' brukerinntekter økte med 2 prosent i kvartalet.

«Veksten på 23% i digitale abonnementsinntekter kompenserte for nedgangen i papirbaserte inntekter», skriver konsernet. 

I løpet av 2024 økte antall digitale abonnement med 19 prosent til 392.000. Totalt antall abonnement ved utgangen av året var 623.000, som er 2 prosent høyere enn ved utgangen av 2022. 

Digital vekst

– Vi har lyktes godt med de digitale brukerinntektene. Den digitale transformasjonen i mediehusene har skutt ytterligere fart i året som har gått. Det er gledelig å se at veksten i digitale abonnement gjør at vi også har vekst i den samlede abonnementsmassen, til tross for stort frafall på papir, sier konsernsjef Per Axel Koch i børsmeldingen. 

De digitale abonnentene utgjør nå 63 prosent av konsernets samlede abonnementsmasse. 

I likhet med tredje kvartal, var svakere annonseinntekter sammen med reduserte inntekter fra trykk og distribusjon, hovedårsaken til resultatnedgangen i fjerde kvartal.

Powered by Labrador CMS