Eddas dyre gratisaviser

Lokalavisene leverte 15 millioner i driftsunderskudd i fjor.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Inntektene til Edda Medias 12 lokalaviser i Oslo falt med nesten 2,5 millioner kroner i fjor. Det innebærer salgsinntekter på 68,4 millioner kroner i perioden.

Økte lønninger

Samtidig økte kostnadene omtrent tilsvarende. Det er særlig lønnskostnadene i de 12 avisene som øker i perioden, opp til 35,6 millioner kroner.

Driftsresultatet til Aftens hovedkonkurrent endte på 14,9 millioner i underskudd. Mot et driftsunderskudd på 9,4 millioner i 2009.

Gjelden i selskapet fortsetter å øke fra år til år, opp til 25 millioner i fjor.

Tungt å drive

Ifølge styreleder Tom Helge Rønning er ikke dette et problem all den tid Edda Media som eier ønsker å finansiere satsingen. Noe Rønning understreker at Edda har planer om en god stund.

– Driftsunderskuddet økte med mer enn 5 millioner kroner i fjor, hvor lenge kan denne utviklingen pågå?

– Det ønsker jeg ikke å konkretisere. Vi har en langsiktig målsetting i Oslo. Vårt utgangspunkt er at vi ønsker å bygge en tydelig tilstedeværelse og god leserposisjon.

Edda Media har tapt penger på lokalavissatsingen i Oslo helt siden de tok fatt på den i 2006. Rønning sier at de nå ser bedringer, men han sier at det uansett er for tidlig å konkludere. Snarere håper han at de seks avisene skal klare å kapitalisere på leserposisjonene avisene etter hvert har klart å etablere.

– Det er klart at situasjonen er utfordrende.

Nettvekst

Edda har samlet alle redaksjonene i Oslo i hovedkontoret til konsernet i Akersgata. Det sparer de penger på. Samtidig håper Rønning på at nettstedet DittOslo.no skal bidra.

– Vi har gjort en del grep som gjør at vi er mer optimistiske for fremtiden. Blant annet begynner vi å få en posisjon å regne med på nettet. Tallene er kanskje ikke imponerende ennå, men vi ser stadig vekst.

 

 

Powered by Labrador CMS