TVNorge og Eurosport skal sende OL i Norge

Eierselskapet Discovery Communications kjøpte enerett i Europa for alle sendingene fra 2018 til 2024.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Rettighetene gjelder for TV og alle andre plattformer i hele Europa, annonserte Den internasjonale olympiske komité (IOC) mandag. Sendingene i Norge vil gå på Discovery-eide TVNorge og Eurosport.

– Dette er fantastiske nyheter for oss. De olympiske leker er og blir verdens største idrettsbegivenhet, og i Norge er jo vinter-OL større enn alt annet. Å forvalte disse rettighetene fram til 2024 er en drøm som går i oppfyllelse, sier Harald Strømme, sjef for TVNorge og Discovery Networks i en pressemelding.

Rettighetene til 50 land og territorier i Europa gikk for 1,3 milliarder euro, rundt 11,7 milliarder norske kroner.

Noe sendes gratis

Rettigheten gjelder for alle plattformer, inkludert betalt og ikke-betalt TV, internett og mobil, og gjelder for 50 land og territorier på det europeiske markedet.

Discovery har forpliktet seg til å sende minst 200 timer gratis fra sommer-OL og 100 timer gratis fra vinter-OL.

NRKs mediedirektør Øyvind Lund gratulerer konkurrenten med å ha sikret seg den lukrative avtalen, men er samtidig skuffet over å ha måttet kaste inn håndkleet i budkrigen.

– Vi gratulerer Discovery, som har sikret seg rettighetene. Her sto NRK og TV 2 sammen om et bud, og vi er selvfølgelig skuffet over at vi ikke nådde opp. Samtidig ser vi at prisen ble altfor høy for de europeiske allmennkringkasterne, sier NRKs mediedirektør Øyvind Lund til nrk.no.

Lund sier prisen på internasjonale idrettsarrangementer er i ferd med å bli for høy for vanlige allmennkringkastere.

En bærebjelke

Sportssjef Jan-Erik Aalbu i Discovery hadde mandag ikke tid til å kommentere saken overfor Journalisten.

Heller ikke kommunikasjonsdirektør Espen Skoland kan svare på spørsmål om hvilke planer kanalen har lagt for OL-innholdet til norske seere. Skoland viser til kommentarer fra direktør Harald Strømme.

– Vi sitter på alle rettigheter på alle plattformer, og dette blir viktig også for vår digitalstrategi fremover. Sport vil utvilsomt bli en av bærebjelkene for tv-tjeneste Dplay, sier Strømme i en pressemelding.

Les også Journalistens reportasje fra TV 2s forberedelser til sitt første OL.

Powered by Labrador CMS