Uklart om Orkla Media

Alle muligheter er fortsatt åpne for Orkla Media. Ønsket om å finne en partner kan ende med at alt blir som før, ifølge en redegjørelse i NJs landsstyre.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

De ansatte har liten tro på at det vil skje noen avklaring om Orkla Medias skjebne før etter nyttår. Det er fortsatt en aktuell mulighet at det faktisk ikke blir store endringer, heter det i en gjennomgang fra de konserntillitsvalgte i Orkla Media.

NJs landsstyre gjennomgikk situasjonen på sitt møte tirsdag formiddag. I tillegg til vurderingene fra de konserntillitsvalgte, fikk landsstyret en gjennomgang fra NJs ledelse.

Stor interesse

Flere medieaktører har vist sin interesse for å se på hele eller deler av Orkla Media, etter at selskapet varslet at man ønsker en partner som kan bidra til å videreutvikle virksomheten. Ifølge redegjørelsen i NJs landsstyre anslår observatører Orkla Medias verdi til åtte-ti milliarder kroner.

Beilerne som offentlig har vist interesse er finske Sanomaa, svenske Bonnier og Stampen/Göteborgs-Posten, norske Schibsted og danske Egmont. I tillegg er det fra før kjent at flere tyske konsern er interessert, spesielt i den polske delen av Orkla Media.

Dagbladet-samarbeid?

– På grunn av eierskapsbegrensningene kan ikke Schibsted og A-pressen kjøpe Orkla Media. Derfor er det bare én norsk aktør som synes å være aktuell, nemlig Dagbladet. Muligens i samarbeid med Norsk Handels og Sjøfartstidende-konsernet, sa NJ-nestleder Elin Floberghagen.

Det som kan tale mot et slikt alternativ, er det angivelig dårlige forholdet mellom Orkla-konsernets hovedeier Stein Erik Hagen og Dagbladets dominerende eier Jens P. Heyerdahl.

De ansatte i Orkla Media har hittil stilt tre krav til partnerjakten:

* At mest mulig av Orkla Media skal holdes samlet.

* At et eventuelt salg skal skje til en langsiktig industriell medieeier.

* Et konsekvent nei til å være med på samarbeid med eller salg til et private equity-selskap, altså aktører som ønsker å kjøpe med tanke på salg og gevinstsikring.

– Uheldig usikkerhet

Bortsett fra i Polen har det vært få negative interne reaksjoner på nyheten om at Orkla Media søker partner. De konserntillitsvalgte har imidlertid understreket at det er svært uheldig om den usikre eierskapssituasjonen vedvarer over tid.

– Det er veldig uklart hva som skal skje. Orkla Media kutter kostnader og gjør seg mer attraktiv, noe som må ses i sammenheng med partner-utspillet, sa Floberghagen.

Til tross for begrensningene i eierskapslovgivningen kunne ikke NJ-nestlederen dy seg for en mistanke om kontakt mellom Orkla Media og A-pressen.

– De påstår at de ikke snakker sammen, men begge strømlinjeformer nå organisasjonene sine. Prosjektgrupper skal legge fram sine anbefalinger omtrent samtidig, i mars-april neste år, sa hun.

Effektivisering

Parallelt med Orkla Medias partnerjakt har Orkla Media nemlig igangsatt et effektiviseringsprosjekt, og det samme har A-pressen. Førstnevnte er i gang med prosjektet Effektiv organisasjon, som blant annet skal se på bemanning på redaksjonell desk. Konsulentselskapet BCG er hyret inn til kartleggingsarbeid i bedriftene.

Tillitsvalgte i Orkla Media valgte etter kort tid å trekke seg ut av prosjektgrupper og undergrupper. Årsaken var manglende gjennomslag for kravene om at ingen skal sies opp, om bredere tillitsvalgt-representasjon i undergruppene og dekning av tillitsvalgtes utgifter og rett til å hyre inn egne konsulenter.

Forslagene til endret organisering skal legges fram for konsernledelsen i slutten av mars 2006.

VEI-prosjekt

A-pressen har startet et prosjekt kalt VEI (Verdier, Effektivitet, Innovasjon). Mandatet er å kartlegge bemanning i det enkelte mediehus, ressursbruk, oppgavefordeling og teknologiske muligheter. Videre skal prosjektgruppa foreslå nedbemanningstiltak, med et mål om minimum 10 prosent fram til 2009.

Prosjektgruppa skal levere sin innstilling til konsernledelsen 1. april neste år.

Powered by Labrador CMS