VG «all time high» i januar
I januar i år solgte VG 364.900 aviser på hverdager, et pluss på 8.100. Høyere januar-tall har VG aldri hatt, og avisen fortsetter å gå mot trenden. Dagbladet tapte 13.700 sammenlignet med januar i fjor.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
De endelige januar-tallene for Dagbladet og VG er nå klare, og gir avis-Norges flaggskip VG 67.6 markedsandel for de to rikstabloidene på hverdager. Dagbladet har ikke klart å snu trenden fra fjoråret, og solgte i januar 175.300, som innebærer minus 13.700 sammenlignet med januar i fjor.
Så sent som for tre dager siden tilbakeviste Dagbladets kommunikasjonsdirektør at avisen tapte mye også i januar. Da hun ble konfrontert med et opplagsfall på ca 13.000 tilbakeviste hun tallet som «positivt feil». På en måte har hun sine ord i behold - det var 700 på toppen av det tallet hun da ble forelagt.
Status quo
For VG er januar-tallene lystelig lesning, høyere salgstall har avisen aldri hatt i januar. I en periode hvor trenden for de store trykte mediene i Norge er klart negativ er VGs gode tall oppsiktsvekkende, selv om det hører med i bildet at avisen fra januar 1999 til januar 2000 økte med 15.000, nesten dobbelt så mye som fra 2000 til 2001.
For Dagbladet er det ikke så dramatisk som det kan se ut. Når avisen i snitt for fjoråret tapte over 14.000, sier det seg selv at januar-tallet for 2001 vil avspeile dette. Avisen har så langt ikke klart å snu den negative fjorårstrenden, men det er ikke belegg for en påstand om at opplaget fortsetter å rase nedover. Avisen har imidlertid lite å glede seg over i ukens fem første dager. Da er opplagstallet 150.000 mot VGs 345.000, og storebror er nå definitivt dobbelt så stor.
Også søndagspluss
VG plusser også på sitt søndagsopplag med 1.400 eksemplarer til 296.500, mens Dagbladet taper 15.000 i forhold til fjoråret og lander på 140.000. Også på søndager selger nå VG mer enn dobbelt så mange aviser som Dagbladet, og har en markedsandel på 67,9 prosent.