Autentisk, uformelt og med dårlige bilder. Slik gjorde NRK Bokbrevet til en litterær suksess
Et nedlagt epostnyhetsbrev om bøker gjenoppsto som Bokbrevet på NRK.no.
Bilder av Siss Vik er blitt et fast visuelt grep på Bokbrevet, med og uten kostymer.Foto: Knut Anders Finnset / NRK, Alexander Fredriksen-Sylte / NRK, Xin Li / NRK og Roger Aarli-Grøndalen. Montasje.
Eller hva med: Hei på deg! Ærede leser. Gode leser. Kjære
leser.
Det er ikke så mye journalistikk som henvender seg til publikum
på denne måten lenger. I hvert fall ikke i skriftlig form. NRKs Bokbrevet er et
unntak. «En slags blogg», som NRK-journalist og Bokbrevet-ansvarlig Siss Vik
gjerne omtaler det hele som. Men så er det ikke helt det heller. Blogg som konsept ble på mange måter litt avleggs i møte med sosiale medier.
Bokbrevet startet som et epostnyhetsbrev i 2020, midt under
nedstengningen, og på det meste havnet det i innboksen til 22.000 abonnenter. Blant
annet min.
– Jeg har selv
savnet et fellesskap rundt bøker, særlig nå på grunn av korona, så er det ingen
å snakke med bøker om, utover anmeldelser og anbefalinger. Det å sette bøker i
sammenheng med samfunnet og verden, og ha noen å dele det med hvis man blir
veldig berørt av noe, sa Vik til Journalisten den gang.
Og la til:
– Det er så
gøy. Jeg blir fylt av glede når jeg snakker om det. Det er så lystbetont.
Om forfatteren
Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/ Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.
NRK sa stopp
Men så ble det slutt på moroa. I 2022 sa NRK-ledelsen stopp.
Av juridiske årsaker. Utfordringer med GDPR gjorde at NRK la ned hele
nyhetsbrevsatsingen, som i tillegg til Bokbrevet også besto av blant annet populære
utsendelser fra NRKbeta og utenriksredaktør Sigurd Falkenberg Mikkelsen.
Kort tid etter gjenoppsto Bokbrevet på NRK.no. Det var først
nå det fikk navnet Bokbrevet, tidligere var det kun et «bokbrev» som ble sendt ut
jevnlig.
Brevformen ble også videreutviklet og rendyrket. En slags blogg, men
likevel ikke. Ikke helt kommentar, men absolutt meningsjournalistikk. Muligens en spalte? Eller kanskje rett og slett et brev. Et brev til leserne. En form som i
2025 ikke er den mest brukte, men som likevel har lange tradisjoner i
journalistikken.
Her kan vi også lese at en venetiansk avis ved navn Notizie
Scritte, utgitt i 1566, besto av brev som ble hengt opp på en vegg, og som
publikum kunne få tilgang til mot betaling.
«Senere, i de trykte og distribuerte avisene, forsøkte man å
bevare inntrykket av at det var snakk om korrespondanser som leserne fikk
privilegert tilgang til», skriver Jørgensen videre.
Opp gjennom historien har særlig rapportering hjem fra
utsendte korrespondenter blitt trykket som brev. Noe som heller ikke var
uvanlig i norske aviser på slutten av 1800-tallet og et godt stykke inn i det
neste århundret. Noen av dem var også adressert til redaktøren på trykk.
– Brevet er den eldste sjangeren vi har, tilbake til sånne
runetegn på en pinne, sier Vik da jeg møter henne i NRKs lokaler.
Vi stopper her, før vi forsvinner for langt ned i dette kaninhullet, og hopper tilbake til vår egen tid.
Annonse
En guide til bøker
Bokbrevet kunne muligens blitt hetende Bokguiden, eller i hvert fall noe med «guide» i navnet.
I starten var det i stor grad nettopp det. Et forsøk på å samle alt
NRK hadde av bokstoff, som ikke alltid var så lett å finne. Noe lå på nett,
andre ting var tilgjengelig på radio, i podkaster, på TV og så videre. Selv om det også ble
publisert digitalt, havnet ting på forskjellige steder. I Bokbrevet fant
leserne lenker til alt, eller i hvert fall det meste, som NRK hadde publisert om
bøker på sine plattformer.
Men raskt ble den innledende teksten mer personlig. Fra Siss
Vik til leseren. «Hei og hå»-tiltaleformen begynte også da.
Siss Vik viser leserne hvordan NRK dekker Nobels litteraturpris til Jon Fosse.Foto: Robert Rønning / NRK
Vik forteller at selve nedleggelsen i 2022, den opplevde hun som ganske så dramatisk, men det varte ikke så lenge.
– Da hadde jeg en sjef som var veldig frampå i skoa, som
sa: Hvis vi må legge ned nyhetsbrevet, så må Siss få en blogg. Da må hun få «et
sted» på NRK.no. Og så fikk hun forhandlet fram det.
Etter å ha forsøkt å finne rene kopper i lokalene til NRK
Kultur i Radiobygget på Marienlyst, hvor de ifølge Vik kun har «dårlig kaffe»,
har vi flyttet intervjuet til kantina – «messa» – hvor koppene er av papp, mens
kaffen er desto bedre. Såpass god, kan det legges til, at den som sto i kaffekø
bak oss var kringkastingssjefen.
Bruke sine styrker
Over hver vår makron forteller Vik at formelt er tanken
at Bokbrevet fremdeles er en guide:
– Vi er kanskje ikke tydelige på det overfor publikum,
men i vårt hode så er det en kulturguide. En av flere. Først ute var Bokbrevet,
som jo er tekstbasert. Så har vi fått Popkorn, som har videosnutter. Vi jobber
med en dataspillguide, og musikk skal også komme. Men gjerne i helt
forskjellige stiler. Ja, fordi...
Hun nøler omtrent ett sekund.
– Vi oppdaget at min styrke er å skrive langt. Han som
jobber med film er glad i å finne morsomme klipp fra filmuniverset. Så da ble
det sånn. Vi har satset veldig på at folk bruker sine styrker.
Bokbrevet skal være personlig. Vik forteller at de gangene
hun har forsøkt å skrive tekstene som mer tradisjonelle journalistiske
artikler, er tilbakemeldingene at de vil ha den personlige tonen. Beskjeden fra
vaktsjefen hennes er gjerne «Mer Siss».
– Jeg tror ikke mine egne øyne av og til over hvor fritt jeg
står.
Likevel, dette er NRK, så det er hensyn å ta.
– Vi skal prøve å nå «mankogruppene» våre, som er ungt –
og det vi kaller bredt. Det vil blant annet si småbarnsforeldre og dem med lav
utdannelse på bygda.
Annonse
Hardt innsalg
Journalistikk om litteratur er ikke alltid det letteste å
formidle til disse gruppene. Da hjelper det at de rundt henne ikke nødvendigvis
brenner like mye for bøker som Vik selv.
Siss Vik brukte ett år på komme seg gjennom «Ringenes herre»-trilogien.Foto: Xin Li / NRK
– De jeg jobber med er ikke bokfolk nødvendigvis. Vaktsjefen
min er en sånn gamingfyr.
Noen av ideene hennes kan derfor være harde å selge inn.
Selv om hun står fritt, blir hun tvunget til tenke kreativt og nytt.
Et intervju med Poirot-skuespiller David Suchet ga ny tilnærming til Agatha Christie og påskekrim. Fra
Christie og krim kunne hun trekke trådene til tv-serien The White Lotus, hvor
folk også dør på mystisk vis – og hvor bøkene karakterene leser i serien gir en
del hint om deres personlighet. Hvem de er eller ønsker å fremstå som.
Og selv om
deler av teksten handlet om Viks forhold til den avdøde krimdronningen, fikk
leserne noe mer.
– Det personlige skal være en vei inn til noe større.
Orwell hjelper ikke
Valg og kaos i USA ga henne også en alternativ inngang.
– Som det å skrive det at jeg følte at ... ja, hva er vitsen
med litteraturen når verden går til helvete. George Orwell hjelper jo ingenting
når USA plutselig blir en fasciststat. Da kan jeg skrive om faren min og
intervjue ham, som har jobbet som diplomat, som en inngang til det.
Uansett tema, om det er Poirot eller pappa, så må
utgangspunktet for Bokbrevet være autentisk.
– Så jeg må mene og stå for de tingene jeg gjør. Da er det
sånn, jeg kan ikke da ikke være en kvinne på 54. Heterofil, etnisk
norsk, bosatt i byen med et kjedelig privatliv.
Og denne «Kvinne (54)» skal nå ut til alle. De yngre, de
eldre og de med andre bakgrunner.
En løsning på det har vært å være mer nysgjerrig og kaste
seg ut i ting. Fantasy-prosjektet hennes ble det mest tydelige på det,
forteller hun.
Mistet fantasy-dyden
Fantasy var en sjanger Vik ikke hadde noe forhold til. Derfor
måtte hun spørre leserne om hjelp:
– De fikk bestemme hvilken bok jeg skulle miste fantasy-dyden
på, og det ble «Ringenes herre». Men så ble det også en fin listesak med andre
bøker, og det ble helt magisk i kommentarfeltet. Vi hadde 500 kommentarer og
jeg lærte masse, og jeg oppdaget en ny verden av
sjangere som jeg ikke engang vurderte å lese før.
Hun forteller at hun grudde seg litt til prosjektet, og det
tok ett år å komme gjennom bøkene i trilogien. Men så ble det gøy. Ja, helt
magisk.
Der leserne tidligere fikk Bokbrevet i sin egen personlig
innboks, er det nå forsiden til NRK.no som er inngangen for alle de fleste. Særlig etter at
NRK kuttet ned på bruken av sosiale medier, er dette døra.
Bokbrevet publiserer hver 14. dag, på lørdag morgen eller
formiddag.
– Og da ligger det ganske høyt oppe på fronten i tre-fire
timer, før det blir forskjøvet av andre og viktige saker.
Det er her leserne finner henne nå.
– Det er jo ingen som setter seg ned og taster inn «nrk.no/bokbrevet».
Veldig mange etterlyser en måte å abonnere. De som hadde det som nyhetsbrevet,
savner å få det i innboksen sin.
Finpussen hjemme
Ofte er neste brev ikke ferdig før fredag kveld før
publisering. Den siste finpussen gjør Vik ofte hjemme. Og mens hun tar seg et
glass rødvin, leser mannen hennes, som er forfatter, streng korrektur på
Bokbrevet.
Men jobben er ikke ferdig med publiseringen. Da venter
kommentarfeltet, hvor hun aktivt er inne og svarer. Modereringsjobben er stort
sett hyggelig. Folk er i all hovedsak snille med hverandre. Selv ikke en
diskusjon om Harry Potter-skaper J. K. Rowling kom ut av kontroll, noe som må
sies å være en liten bragd i disse dager.
Kanskje skyldes det at når leserne har kommet til
kommentarfeltet, har de allerede lest ganske mye tekst. Det er derfor et litteraturinteressert
publikum som oppfører seg deretter.
– Bokbrevet skal være mye tekst. Det skal være langt. Det
har jeg fått lov til.
1700 ord er ikke unaturlig, forteller hun.
– Det er langt på internett i dag.
(Nå skal det sies at spalten du nå leser ofte passerer
2000 ord, inkludert denne teksten).
– Men jeg passer veldig på når jeg skriver at jeg ikke
kjeder folk. Hvis jeg har skrevet noe langt og alvorlig, må det komme noe
lettbeint eller et uventet ord eller noe annet som rykker dem opp igjen.
Det stiller også krav til bokbrevskribenten:
– Bokbrevet krever egentlig at jeg er utsovet og i god form
og kanskje har tøyset litt med kollegaene på jobben. Det er de beste
forutsetningene jeg har for å skrive.
Hun legger til at hun ofte skriver på kvelden hjemme, for å
få ro.
– Men stort sett er det jo ekstremt lystbetont.
Så ikke det komme
I tillegg er det bildene. Etter hvert er Bokbrevet blitt
utstyrt med stadig flere bilder av Vik i ulike settinger. Ukledd som Poirot.
Poserende med et rått biffstykke i et bokbrev om ei bok som omhandlet
kannibalisme. Sminket stygg i et brev om at folk var styggere i gamle dager. I
hvert fall i litteraturen.
Siss Vik som Hercule Poirot.Foto: Knut Anders Finnset / NRK
– Det at det skulle føre til så mye utkledning, det så vi
ikke komme.
Årsaken er enkel. Det er ikke alltid lett å illustrere
nettopp kannibalisme. Eller klimaendringer. Og bokomslag blir kjedelig.
Et annet konsept de har jobbet litt med, er å være behind
the scenes. Vise hvordan NRK jobber for eksempel når Nobelprisen i
litteratur deles ut. Istedenfor å være eksperten leserne skal respektere, blir
hun lesernes representant. Som kan stille spørsmål.
Hun føler også at hun med Bokbrevet kan løsrive seg litt fra
publiseringssyklusene som styrer mye av kulturjournalistikken.
– En del lesere kommer først til å bli interessert i ei bok
når det kommer på bibliotekene, og mange unge venter på pocketboka før de
kjøper. Det tar ofte litt tid før folk får ting med seg, og det er viktig å
treffe publikum der publikum er.
To millioner klikk
Siden premieren «som en slags
blogg» i november 2022, har nesten to millioner klikket seg inn på Bokbrevet,
opplyser Rune Håkonsen, prosjektleder i NRK Kultur. I snitt leses hver enkelt
utgave av Bokbrevet av omtrent dobbelt så mange nå som den gang det kom som et
nyhetsbrev.
Innimellom tar Siss Vik jobben med seg hjem.Foto. Xin Li / NRK
Vik forteller at lesertallene
varierer litt, avhengig av nyhetsbilde og tema, men:
– Jeg blir litt skuffet hvis vi
ikke når 40.000.
Hun tror at en årsak til at
Bokbrevet leses såpass bra, er at formen treffer tidsånden.
– Jeg tenker at det er moderne i at det er autentisk. At det
skal være litt sånn behind the scenes. Det er uformelt. Og så er det
ofte litt dårlige bilder. For ellers i NRK, så er det jo sånn at vi skal ha
supre bilder, ikke sant. Men hos meg så er det bedre med en selfie med en kjent
forfatter hvor jeg ser litt teit ut. For det skal være ekte.
Men kanskje sitter skrekken fra den midlertidige
nedleggelsen i 2022 litt igjen, for som Vik sier avslutningsvis:
– Vi vet jo ikke hvor lenge ting varer, da.
«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.