– Vi er klare for å være en heleid Amedia-avis
Hamar Arbeiderblad er positive til at Amedia tar over eierskapet.
Ansvarlig redaktør i Hamar Arbeiderblad Rune Steen Hansen (t.v.) sammen med konsernsjef Magne Nordgård i Kildegruppen.
Foto: Jo E. Brenden / Hamar Arbeiderblad
Tidligere denne uken ble det endelig fastslått at Amedia vil
ta over Kildegruppen. Dermed blir avisene Hamar Arbeiderblad, Stangeavisa og
Lokalavisa Trysil Engerdal heleide Amedia-aviser.
Det er positivt, mener ansvarlig redaktør og daglig leder i
Hamar Arbeiderblad, Rune Steen Hansen, mens redaksjonsklubben er spente.
– Veldig fornøyd
Senest i sommer økte Amedia eierandelen sin i Kildegruppen
fra 21,5 til 34 prosent gjennom en rettet emisjon, og i etterkant fikk alle aksjonærer
tilbud om å selge. Prosessen ble avsluttet rett før jul.
Ansvarlig redaktør i Hamar Arbeiderblad, Rune Steen Hansen,
sier til Journalisten at han personlig har vært positiv til eierskiftet hele veien.
– Det er fordi jeg har hatt et klart inntrykk av
at eierne ønsket å selge. Det var jo eierne som tok kontakt med Amedia om de
kunne få samme pris som etter emisjonen i sommer, sier han.
Hansen forteller at han utelukkende har gode erfaringer med
Amedia etter å ha vært tilknyttet som partneravis, og at de opplevde et klart
løft etter at de knyttet seg til deres plattform i 2022.
– Jeg er veldig fornøyd med oppfølgingen i
Amedia-systemet, og ser frem til en enda større grad av profesjonelle eiere,
slik som mediemarkedet ser ut nå. Det kan trygge arbeidsplasser og utvikle
journalistikken i en god retning, sier han.
– Spente
Hansen legger til at han opplever at det har vært gjensidig
forståelse blant eiere, ledelse og ansatte om at det er greit og fint at det
gikk mot salg.
– Vi er klare for å være en heleid Amedia-avis.
Det foreligger ingen planer om å endre noe på det redaksjonelle,
uttaler Hansen, som understreker at han forventer å bli utfordret like mye av
et nytt styre som han ble av det gamle.
– Men vi er på et godt sted i HA, leverte et bra
resultatet i 2025 og det ser bra ut i 2026. Vi er inne i en positiv tid,
avslutter han.
Leder for Norsk Journalistlags klubb i
Hamar Arbeiderblad, Eli Johanne Haugen, som sier at også de er positive til å være
heleid Amedia-avis, men at de er spente.
– Vi er spente på hva de nye eierskapet vil
innebære for HA og Kilde. Vi samarbeider godt med Amedia allerede og har gode
erfaringer med dem. Og vi ser frem til å utvikle journalistikken sammen med Amedia
og andre Amedia-aviser, sier Haugen.
Til opplysning: Journalisten eies og utgis av Norsk Journalistlag.
Nylige artikler
Tre veier for journalistikken når KI blir økosystemet
Klar når det smeller?
Moms er ikke moro. Men 2,5 milliarder er heller ingen spøk
VM-sponsorplakat på NRK: – I grenseland for hva som kan aksepteres
Deeyah Khan om å intervjue ekstremister: – Empati er ikke det samme som sympati
Mest leste artikler
VM-sponsorplakat på NRK: – I grenseland for hva som kan aksepteres
TV 2s krimekspert dekker fotball-VM: – Ropte til sjefene
Sender hele ledelsen til USA under fotball-VM
Kokainrotta og de dårlige hjelperne
Moms er ikke moro. Men 2,5 milliarder er heller ingen spøk