Anbefaler VGs nettmodell

Seks av ti internettbrukere her i landet leser norske nettaviser. Norsk Gallup peker på VG og Kampanje som lysende eksempler på vellykket vekselbruk mellom papir- og nettutgaver.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I en tid med fallende avisopplag i store deler av norsk presse spør mange

seg om nettutgavene bidrar til en kannibalisering i bransjen. Avisene møter

økende konkurranse fra andre medier i kampen om folks tid og oppmerksomhet.

Stadig flere får tilgang til og bruker internett daglig.

Resultater fra ny forskning som Norsk Gallup har gjennomført gir viktige

holdepunkter:

** Lesere som surfer innom vg.no og dagbladet.no går ikke ut og kjøper

avisenes papirutgaver etterpå. Men hvis de derimot har kjøpt papiravisen

først, kan de godt tenke seg en tur på nettet til de samme kildene etterpå.

** I fjerde kvartal i 2000 hadde 64 prosent tilgang til internett. 30 prosent

bruker internett en gjennomsnittlig dag, og bruker mer tid på nettet enn til

daglig avislesning. De siste brukertallene er henholdsvis 75 og 61 minutter.

** De fleste, hele 61 prosent, av dem som hadde brukt internett i løpet av

de siste 30 dagene oppgir at de leste norske nettaviser. Tallet ett år

tidligere var 57 prosent. 15 prosent søkte informasjon i utenlandske aviser.

Viktig med samspill

Avisbedriftenes utfordring er åpenbart å sikre et fornuftig samspill

mellom papir og nett. Med henvisning til sine undersøkelser har Norsk Gallups

forskningsleder for medier, Knut Arne Futsæther, et viktig råd til norske

aviser når de skal utforme sine nettutgaver:

img src=»/images/saker/gallup.gif» align=»right» width=»400» border=1>-

Ikke vær ren papiravis på nett. Lag korte faste oppdateringer og

ingress-teasere.

Dette rådet er kanskje ikke så overraskende, men fornuften i det bekreftes

ifølge Futsæther gjennom forskningen til Norsk Gallup. Den tar hovedsakelig

utgangspunkt i de jevnlige Forbruker & Media-undersøkelsene, der 30.000

personer blir spurt om sine medievaner.

- Det er viktig å skape to produkter, gjennom å lage et klart skille mellom

papir- og nettutgavene. Det er viktig å få frem de unike egenskapene ved

papiret og nettet. Her har VG lyktes godt. VG legger ikke ut så mye av

innholdet i avisen på nett, men bruker teasere. VG Nett har mange andre tilbud

enn avisutgaven, og er litt mer tabloid, sier Futsæther.

Live på nettet

Som et eksempel på et vellykket virkemiddel trekker Futsæther fram VG Nett

Live, som blant annet gir løpende online-referater fra fotballkamper på

nettet.

- Dette er ikke i konkurranse med papirutgaven, og kan tvert imot gi

papirutgaven nye lesere som vil vite mer om engelsk fotball, er Futsæthers

konklusjon.

Norsk Gallups tallmateriale viser at samtidig som VGs nettutgave har økt

sterkt de siste årene, så har lesingen av den trykte utgaven vært stabil. Den

trykte utgaven av konkurrenten Dagbladet faller derimot kraftig i opplag, men

på grunn av en pen nettøkning har Dagbladet hatt en stabil utvikling i antall

lesere.

Kampanje får pluss

Knut Arne Futsæther viser til at også bladet Kampanje har hatt stor

suksess med sine korte nyhetsmeldinger på nett, og ved ikke å konkurrere med

egen papirutgave.

- Det kan ha gitt folk i medie- og reklamebransjen mindre behov for å følge

med på Etter børs i Dagens Næringsliv, sier Futsæther.

Han påpeker at nisjeavisene, som Dagens Næringsliv tilhører, er den

avisgruppen som taper mest når det gjelder daglig avislesning. De som leser

aviser brukte i gjennomsnitt sju minutter mindre på avislesing i løpet av en

hverdag i 2000 enn i 1998.

De største

Så langt oppgir beskjedne 12 prosent i Norsk Gallups siste Forbruk &

Media-undersøkelse at internett er deres viktigste nyhetskilde. Men avis og

internett skårer omtrent like høyt blant 13-19-åringene (25 og 23 prosent).

Dette er de største nettavisene i antall personer per dag i fjerde kvartal

2000:

** VG 360.000

** Dagbladet 263.000

** Nettavisen 233.000

** TV 2 127.000

** Aftenposten 123.000

Powered by Labrador CMS