I en tid med fallende avisopplag i store deler av norsk presse spør mange
seg om nettutgavene bidrar til en kannibalisering i bransjen. Avisene møter
økende konkurranse fra andre medier i kampen om folks tid og oppmerksomhet.
Stadig flere får tilgang til og bruker internett daglig.
Resultater fra ny forskning som Norsk Gallup har gjennomført gir viktige
holdepunkter:
** Lesere som surfer innom vg.no og dagbladet.no går ikke ut og kjøper
avisenes papirutgaver etterpå. Men hvis de derimot har kjøpt papiravisen
først, kan de godt tenke seg en tur på nettet til de samme kildene etterpå.
** I fjerde kvartal i 2000 hadde 64 prosent tilgang til internett. 30 prosent
bruker internett en gjennomsnittlig dag, og bruker mer tid på nettet enn til
daglig avislesning. De siste brukertallene er henholdsvis 75 og 61 minutter.
** De fleste, hele 61 prosent, av dem som hadde brukt internett i løpet av
de siste 30 dagene oppgir at de leste norske nettaviser. Tallet ett år
tidligere var 57 prosent. 15 prosent søkte informasjon i utenlandske aviser.
Viktig med samspill
Avisbedriftenes utfordring er åpenbart å sikre et fornuftig samspill
mellom papir og nett. Med henvisning til sine undersøkelser har Norsk Gallups
forskningsleder for medier, Knut Arne Futsæther, et viktig råd til norske
aviser når de skal utforme sine nettutgaver:
img src=»/images/saker/gallup.gif» align=»right» width=»400» border=1>-
Ikke vær ren papiravis på nett. Lag korte faste oppdateringer og
ingress-teasere.
Dette rådet er kanskje ikke så overraskende, men fornuften i det bekreftes
ifølge Futsæther gjennom forskningen til Norsk Gallup. Den tar hovedsakelig
utgangspunkt i de jevnlige Forbruker & Media-undersøkelsene, der 30.000
personer blir spurt om sine medievaner.
- Det er viktig å skape to produkter, gjennom å lage et klart skille mellom
papir- og nettutgavene. Det er viktig å få frem de unike egenskapene ved
papiret og nettet. Her har VG lyktes godt. VG legger ikke ut så mye av
innholdet i avisen på nett, men bruker teasere. VG Nett har mange andre tilbud
enn avisutgaven, og er litt mer tabloid, sier Futsæther.
Live på nettet
Som et eksempel på et vellykket virkemiddel trekker Futsæther fram VG Nett
Live, som blant annet gir løpende online-referater fra fotballkamper på
nettet.
- Dette er ikke i konkurranse med papirutgaven, og kan tvert imot gi
papirutgaven nye lesere som vil vite mer om engelsk fotball, er Futsæthers
konklusjon.
Norsk Gallups tallmateriale viser at samtidig som VGs nettutgave har økt
sterkt de siste årene, så har lesingen av den trykte utgaven vært stabil. Den
trykte utgaven av konkurrenten Dagbladet faller derimot kraftig i opplag, men
på grunn av en pen nettøkning har Dagbladet hatt en stabil utvikling i antall
lesere.
Kampanje får pluss
Knut Arne Futsæther viser til at også bladet Kampanje har hatt stor
suksess med sine korte nyhetsmeldinger på nett, og ved ikke å konkurrere med
egen papirutgave.
- Det kan ha gitt folk i medie- og reklamebransjen mindre behov for å følge
med på Etter børs i Dagens Næringsliv, sier Futsæther.
Han påpeker at nisjeavisene, som Dagens Næringsliv tilhører, er den
avisgruppen som taper mest når det gjelder daglig avislesning. De som leser
aviser brukte i gjennomsnitt sju minutter mindre på avislesing i løpet av en
hverdag i 2000 enn i 1998.
De største
Så langt oppgir beskjedne 12 prosent i Norsk Gallups siste Forbruk &
Media-undersøkelse at internett er deres viktigste nyhetskilde. Men avis og
internett skårer omtrent like høyt blant 13-19-åringene (25 og 23 prosent).
Dette er de største nettavisene i antall personer per dag i fjerde kvartal
2000:
** VG 360.000
** Dagbladet 263.000
** Nettavisen 233.000
** TV 2 127.000
** Aftenposten 123.000