Leder i Rødt, Bjørnar Moxnes, vil ha utenriksminister Anniken Huitfeldt (Ap) på banen for å hindre utleveringen av Wikileaks-grunnlegger Julian Assange til USA.
Arkivfoto: Javad Parsa / NTB
Moxnes vil ha utenriksministeren på banen i Assange-saken
Har sendt et skriftlig spørsmål til statsråden.
Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Rødts Bjørnar Moxnes vil ha utenriksminister Anniken Huitfeldt (Ap) på banen for å hindre utleveringen av Wikileaks-grunnlegger Julian Assange til USA.
– Julian Assange blir forfulgt fordi han har avslørt vestlige krigsforbrytelser, tortur og ulovlige innblanding mot andre demokratier. Det er kjernen av journalistisk virksomhet. Som straff kan han nå bli utlevert til USA, skriver Moxnes i en epost til NTB.
Fredag avgjorde en britisk ankedomstol at Assange kan utleveres til USA. Siden 2019 har han sittet fengslet i høysikkerhetsfengselet Belmarsh utenfor London i påvente av at britisk rettsvesen skal behandle USAs utleveringsbegjæring.
Moxnes har sendt et skriftlig spørsmål til utenriksminister Anniken Huitfeldt hvor han krever svar på hva regjeringen vil gjøre med Assange-saken og følgene for pressefriheten.
– Når Norges nærmeste allierte angriper ytringsfriheten og lager en ny presedens for at stormakter kan få andre lands journalister fengslet for helt lovlig journalistisk virksomhet, da må Norge gripe inn, sier han.
Nylige artikler
NRK sender reportere til Venezuela
Er media vår tids luditter?
17 kjappe
Fornøyde med lønnsoppgjøret i Watch Media
Alle mann til årene – NRKs bokanmelder dekker VM
Mest leste artikler
VM-sponsorplakat på NRK: – I grenseland for hva som kan aksepteres
Moms er ikke moro. Men 2,5 milliarder er heller ingen spøk
Den importerte vreden: Hvordan Espen Teigen kopierer Tommy Robinson
– Hadde ikkje rustninga på
Kokainrotta og de dårlige hjelperne