Finansminister Josh Frydenberg vil tvinge Facebook og Google til å betale for nyhetsinnhold etter tapet i annonseinntekter som følge av koronapandemien.
        Foto: Mick Tsikas / AAP / AP / NTB scanpix
    
    Australia vil tvinge Facebook og Google til å betale for nyhetsinnhold
    Utkast til ny lov kommer i juni.
        
 
                        
                        
                        
                        
                            
                                Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
                            
                         
                        
                        
    
    
    Koronapandemien har forårsaket kollaps i annonseinntektene for medier i hele verden. Nå vil Australia tvinge Facebook og Google til å betale for nyhetsinnhold.
Myndighetene i Australia sier de i juli vil offentliggjøre et utkast til en lov som krever at gigantene Facebook og Google betaler en rettferdig kompensasjon for det journalistiske innholdet som brukes på plattformene.
    
    
Konkurranse- og forbrukerkommisjonen (ACCC) har forsøkt å fremforhandle en frivillig avtale, men finansminister Josh Frydenberg sier det ikke har lyktes. Facebook sier de er skuffet og at de har jobbet hardt opp mot fristen for å bli enige, som er i november.
Google henter inn 47 prosent av inntektene i det digitale annonsemarkedet utenom rubrikkmarkedet i Australia, og Facebook har 24 prosent, ifølge Frydenberg. Flere av landets medier har sluttet å trykke opp aviser fordi pandemien har ført til at annonsører har kuttet i utgiftene.
Australia sier de har tro på at de kan lykkes der andre land har feilet. Frankrike og Spania er blant landene som tidligere har forsøkt å få Google og Facebook til å betale for nyhetsinnhold.
– Vi vil at reglene i den digitale verden skal reflektere reglene for den fysiske verden så mye som mulig, sier Frydenberg.