Avis-Norge fakta

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Regionen Sørlandet dannes av fylkene Aust- og Vest-Agder. Fædrelandsvennen kan kjøpe aviser med et opplag opp til om lag 17 500 før 60-prosentgrensen passeres, og kan dermed ikke kjøpe den andre store aktøren i regionen, Agderposten.

Regionen dannes av Rogaland, samt sørlige deler av Sunnhordland. Stavanger Aftenblad, Jæren Avis og Haugesunds Avis dominerer. Stavanger Aftenblad kan kjøpe aviser med et opplag opp til om lag 35 500. Da vil avisen trolig kunne kjøpe sin største konkurrent, Jæren Avis, som i dag kontrollerer seks aviser i regionen. Hvert av de tre konsernene kan kjøpe Stavanger Aftenblad, men Orkla Media kan ikke kjøpe hele Stavanger Aftenblad og samtidig ha kontroll i Jæren Avis.

Regionen består av Hordaland, uten sørlige deler av Sunnhordland, samt Sogn og Fjordane og uten store deler av Nordfjord. Bergens Tidende kan kjøpe aviser med et opplag opp til om lag _63 500. Dette betyr at både Bergens Tidende og avisens eiere, Schibsted og Orkla Media, kan kjøpe BergensAvisen uten å bryte med 60-prosentregelen.

Regionen består av Møre og Romsdal uten Rindal, samt Nordfjord i Sogn og Fjordane. Orkla Media kan kjøpe aviser med et opplag opp til vel 8500 før 60-prosentgrensen passeres. Orkla kan for eksempel ikke kjøpe Tidens Krav, som er den tredje største avisen i regionen og den største som ikke er Orkla-eid.

Regionen består av Nordland fylke uten Bindal kommune, samt hele Troms og Finnmark.

A-pressen kan fortsette å kjøpe lokalaviser med et opplag tilsvarende om lag 12 000. Dermed kan Nordlys overta Bladet Tromsø. Eventuelt kan A-pressen kjøpe en av de største uavhengige avisene, som Bladet Vesterålen eller Altaposten. Schibsted, som eier av Harstad Tidende Gruppen, kan fortsette å kjøpe lokalaviser med et samlet opplag på om lag 83 000.

Regionen består av Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag, samt kommunene Bindal og Rindal. Både Schibsted og Orkla Media kan kjøpe hele Adresseavisen. Nylig kjøpte Schibsted seg opp til 34,3 prosent i Adressa, noe som øker markedsandelen til 17,3 prosent basert på 2003-opplagene. Orkla kjøpte seg like før opp til 18,5 prosent i Adressa, som ville gitt 9,3 prosent markedsandel i regionen i 2003. Adressa kan kjøpe aviser med opplag opp til rundt 21 000 før 60-prosentgrensen overskrides, men kan ikke kjøpe Nord-Trøndelag AS (eier av blant annet Trønderavisa). Både Schibsted og Orkla Media kan kjøpe opp hele Nord-Trøndelag AS, såfremt selskapene ikke kjøper seg videre opp i Adressa.

Består av fylkene Hedmark og Oppland. A-pressen kan fortsette å kjøpe lokalaviser med et opplag på opptil 32 000 i regionen. For eksempel kan A-pressen kjøpe resten av aksjene i Hamar Arbeiderblad, samt hele Gudbrandsdølen Dagningen uten å bryte 60-prosentgrensen. Orkla Media kan fortsette å kjøpe opp aviser med et opplag på inntil 58 000 i regionen.

Regionen består av Oslo, Asker, Bærum, Nesodden og Nittedal. Schibsted har gjennom eierskapet i Aftenposten, Aften Aften og Avis1 en sterk posisjon i Oslo-området, med sin andel på nær 80 prosent. A-pressen og Orkla har bare små posisjoner i dette området. Når det gjelder Aftenposten følges hovedprinsippet om at ingen avis skal regnes med til mer enn én region, selv om avisa også har dekning utover Stor-Oslo-regionen, både mot Østviken og Vestviken.

Regionen dannes av fylkene Telemark, Vestfold og Buskerud. I dette regionale mediemarkedet har Orkla Media med sine solide posisjoner allerede passert 60-prosentgrensen, men lovforslaget legger ikke opp til at konsernet må selge seg ned.

Regionen Østviken dannes av Østfold fylke samt Follo og Romerike i Akershus. I Østviken kan A-pressen kjøpe aviser med et opplag opp til om lag 10 000 før 60-prosentgrensen passeres. Orkla Media kan kjøpe seg opp tilsvarende et opplag på_rundt _51 000 eksemplarer.

Beregningene av eierandeler i de foreslåtte medieregionene er foretatt av Medietilsynet og bygger på opplagstall for 2003. Andelene viser hvor stor del av avisopplaget hver avis eller konsern eier i den enkelte region, enten direkte eller gjennom eierskap i andre aviser. Andelene summerer seg derfor ikke til 100 prosent.

Powered by Labrador CMS