Bilder av Hurtigruten-skipet Roald Amundsen til kai i Tromsø spres over hele verden i disse dager.
Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix / montasje
Store oppslag i utlandet om Hurtigruten-situasjonen
Både koronautbruddet og selskapets håndtering vekker oppsikt.
Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Store deler av verdenspressen har de siste par døgnene omtalt norske Hurtigruten. Men ikke med de positive fortegnene som håpes på når norsk reiseliv skal eksponeres i utlandet: Oppslagene handler om koronautbruddet knyttet til Hurtigruten-skipet Roald Amundsen.
Medier som BBC, Forbes og Daily Mail skriver alle om situasjonen der nå nærmere 40 ansatte og en håndfull passasjerer har testet positivt for viruset.
En enda lengre rekke medier, som New York Times, Washington Post og South China Morning Post, for å nevne noen, har slått opp nyhetsbyråsaker fra blant andre Reuters.
Flere omtaler også den kritiserte håndteringen, og de senere beklagelsene, fra Hurtigruten sin side etter at smitte først ble konstatert.
Markedsføringsprofessor Lars Olsen ved BI har uttalt til Aftenposten at selskapet nå står i en alvorlig merkevarekrise.