- Blander butikk og journalistikk
Dagsavisen trykker i dag, på redaksjonell plass, utdrag av programmet for arrangementet «Bok i sentrum» i Oslo. Stoffet er hentet rett fra arrangørens reklamebrosjyre.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
- Er ikke dette tekstreklame, redaktør Hilde Haugsgjerd?
- Nei, det synes jeg ikke. «Bok i sentrum» er et kulturarrangement som vi ønsker å informere leserne om. Dette er et ledd i vår forbrukerjournalistikk.
Ikke bare trykker avisen deler av programmet - med steder, tidspunkter og det hele. I slutten av artikkelen henvises det direkte til «Bok i sentrums» nettsider. Dette som en service til de leserne som ønsker «fullt program og påmelding».
- Og her blander de butikk og journalistikk, sier Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund:
- At de bringer høydepunkter fra arrangementets program er ikke i seg selv problematisk. Men de burde ha skrevet at stoffet var hentet fra programmet og ikke henvist til bokklubbens nettsider. Da oppstår nemlig usikkerhet om kobling til arrangørene.
I Vær Varsom-plakaten står det dessuten «Sørg for at pekere til andre medier eller publikasjoner er tydelig merket», mens Dagsavisens henvisning er en del av brødteksten.
- Burde ikke bokklubbene uansett kjøpe en annonse og betale for å få denne typen informasjon på trykk?
- Denne problemstillingen har jeg ikke tenkt over før du ringer. Vi hadde nok ikke gjort dette hvis det var et forlag som sto bak. «Bok i sentrum» er et møtested for forfattere og forlag - og da er det greit, sier Hilde Haugsgjerd.