Institutt for journalistikk 50 år:
Økt aktivitet og KI-suksess hos IJ: – Det ser veldig bra ut
Institutt for journalistikk markerer 50 år med å fullbooket høst og har allerede bestillinger inn i neste år.
– Det var akkurat det vi håpet på, Siri Skaalmo, om da Schibsted bestilte KI-kurs for alle redaksjonelle.
Foto: Morgane Fauconnier
I år markerer Stiftelsen Institutt for journalistikk (IJ)
50 år, og på tross av at bransjen er blitt mindre og økonomien trangere, kan IJ
melde om vekst.
Årsrapporten for fjoråret slår fast at både antall kurs og
deltakere øker, og ifølge IJ-leder Siri Skaalmo har blant annet KI-satsningen vært en suksess.
– Relevante for bransjen
Inntektene til IJ har økt jevnt
og trutt de siste årene, hovedsakelig som følge av kursaktiviteten. Nå ligger stiftelsens
inntekter om lag fem millioner kroner over nivået før pandemien.
– Det er en veldig god ting at vi ikke merker
noe til at bransjen er blitt mindre. Tvert imot. Det betyr at vi er relevante
for mediene og at de vil bruke oss, selv om
de har press på tid og penger. Vi ser at IJ er et sted hele bransjen går for kompetanse, sier Skaalmo, og
det er en trend hun håper fortsetter.
Samtidig har
IJ satset mer på samarbeid med blant andre
Faktisk.no, Landslaget for lokalaviser, OsloMet, mediekonsern som Schibsted,
NTB og Senter for undersøkende journalistikkk (SUJO) i Bergen.
KI-suksess
Blant endringene som er skjedd de siste årene, er flyttingen
fra Fredrikstad en viktig grunn til at IJ holder seg relevante, mener Skaalmo.
I
2021 forlot instituttet Fredrikstad til fordel for Pressens hus i Oslo. Her startet arbeidet med å forstå hva mediene trengte fra
et «nytt» IJ, og IJ var frempå når det kom til kunstig intelligens
(KI), ifølge IJ-sjefen.
– Vi så tidlig at KI kom til å påvirke
mediebransjen, og måtte tenke hvordan vi skulle være der for bransjen når de
skulle ta det i bruk.
Dermed startet opplæring blant de ansatte, ansettelse av en
ny fagansatt med KI og teknologi for øye.
– Det var god timing. Vi var nok tidligere uten
enn mange i bransjen. Det var ikke så mye
behov i starten, vi hadde enkeltkurs, men det store gjennombruddet
kom da Schibsted bestemte seg for at alle redaksjonelt ansatte skulle ha
grunnleggende forståelse for KI.
Schibsted kom til IJ, og på noen få måneder våren 2024 ble det avholdt rundt 40 kurs. VG og Schibsted
pratet mye om KI, og da IJ fikk presentert opplegget for bransjen, eksploderte
det litt, forteller Skaalmo.
– Det var akkurat det vi håpet på – å være en
viktig partner for fremoverlente mediehus. Da skulle alle ha det. Så det har
vært noen travle år på IJ med KI, samtidig som vi skal holde kurs i blant annet formidling, graving, etikk og
ledelse.
Tett på
Skaalmo sier det er gøy å lede et IJ som oppleves som veldig
relevant når store endringer skjer. Det er blitt mulig fordi de nå er tettere
på mediene, tror hun.
– Store deler av bransjen er i Oslo-området, og
det er bra at vi kommer tett på.
De har stort sett bare fått positive reaksjoner på
flyttingen, selv om flere har uttrykt at det var gøy å komme på leirskole i
Fredrikstad tidligere, sier Skaalmo.
– Samtidig er vi blitt flinkere til å reise rundt
om i landet, og vi har store kompetanseprogrammer andre steder. Vi reiser mye ut til redaksjoner, og
det er satt mer i system både fra oss og fra mediene som bestiller hjelp fra IJ over tid og med en kompetanseplan i bunn.
Mange av mediene er flinke til å jobbe systematisk nå, sier
hun, og nevner eksempelvis Sunnmørsposten og Stavanger Aftenblad som steder man
har sett gode resultater både på kompetanse og miljø.
Medienes behov
Vi skal fortsette å være der for mediene, sier Skaalmo om
strategien fremover – det handler om å lytte til bransjen og samtidig være
fremoverlent selv, tror hun.
– Vi må se hva som er behovene og endringene i
journalistikken. Vi skal fortsette å tilby gode produkter og tjenester til mediebransjen, og være tett på den.
På spørsmål om hva det vil si i praksis å være tett på
bransjen, svarer Skaalmo at det i tillegg til jevnlige møter er et organisk
aspekt der bransjeaktører møter IJ på Pressens hus under arrangementer og
lignende.
– De bruker oss til sparring når de ønsker et
løft, men lurer på hvordan. Vi får vite hva de opplever som utfordringer. Før
sendte man enkeltmedarbeidere på kurs her og der, men vi og mediene er blitt
mer systematiske. Å satse på kompetanseheving prioriteres,
fordi det er en måte å lykkes på.
Ungsatsing
Bransjeorganisasjonene som holder til på Pressens hus
fungerer også som sparringspartnere, og Skaalmo sier IJ nå har muligheten til å
vite hvor skoen trykker for journalister og redaktører.
– Unge har jo lenge vært en utfordring for
mediene, som ingen har helt svaret på. Men ved å være sparringspartner kan vi
tilby kurs som besvarer noen av spørsmålene og gir noen metoder å jobbe på.
Prosjekter rundt unge som mediene
selv har initiert, kommer til å fortsette fremover og
behovet for å jobbe ut journalistikk som unge vil ha blir bare større,
sier Skaalmo.
– Vil aktiviteten fortsatt være høy nå fremover?
– Absolutt. IJ
begynner å bli fullbooka nesten hele høsten og redaksjoner
bestiller oss allerede for neste år. Det ser
veldig bra ut. Vi har mer enn nok å gjøre og for oss ser det ut til at bransjen
fortsetter å bruke IJ aktivt. Og det er kjempebra, avslutter hun.