Bør regulere mediebyråene
Forskere anbefaler at Konkurransetilsynet regulerer måten mediebyråene mottar honorarer fra annonsører og mediebedrifter på, melder Propaganda.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Forskningssenteret Econ skriver i en fersk rapport at slik oppgjørssystemet fungerer i dag, kan det oppstå en rekke lojalitetskonflikter, særlig mellom annonsører og mediebyråer. Blant annet begrenses mediebyråenes uavhengighet til mediene, noe som ikke er i annonsørenes interesse.
Econ anbefaler derfor Konkurransetilsynet å gripe inn og regulere måten mediebyråene mottar honorarer fra annonsører og mediebedrifter på.
Mediebyråene plasserer annonser i mediene på oppdrag for annonsøren, men det er ikke alltid bare derfra de får penger. Ofte får mediebyrået provisjon fra mediet, skriver Propaganda.
- Dette kan føre til at mediebyråene ikke har interesse av at annonsørene får lavest mulige priser, konkluderer Econ-rapporten.
Econ foreslår to tiltak: Forbud for mediebyrå å motta enhver form for godtgjørelse fra mediene som ikke i sin helhet videreføres til annonsørene. Og pålegge mediebyråene å gi annonsøren innsyn i mediebyråenes avtaler om avregning med mediene.