KI ved korsvei: Vil han frelse oss fra det onde eller lede oss inn i fortapelsen?
– Det er umulig å personalisere innholdet vårt dersom det alltid må være et menneske med i prosessen, var budskapet fra VG-sjef Gard Steiro i København. Gjør dere klare for vekkelse 2.0.
KI-predikant og VG-sjef Gard Steiro tror på personalisering uten «human in the loop».Foto: Marte Vike Arnesen
Vekkelsesmøter,
hvis vi mener i religiøs forstand, har jeg begrenset erfaring med. Men en gang
på 90-tallet ble jeg av Romerikes Blad sendt ut for å dekke et møte av det
åndelige slaget ledet av den nå avdøde predikanten Ludvig Karlsen. Det gikk for
så vidt greit helt til det ble snakk om tungetale.
For hvordan gjengir man det
på trykk?
Vekkelsesmøter
i mediebransjen har jeg litt mer erfaring med. Med det så mener jeg at det med ujevnt
mellomrom dukker opp et «noe» som enten vil endre eller løse alt. Selv om
kunstig intelligens-begrepet rommer mye, vil nok mange mene at KI er et slik
«noe».
Og de som startet som KI-disipler, ble snart apostler – og på konferanse
etter konferanse, og etter hvert i møterom etter møterom – blir budskapet
spredt.
Halleluja-stemning
Under
Nordic AI in Media Summit i København i mai, var det mange som hadde
sett lyset. Jeg var ikke selv tilstede, men har sett flere av sesjonene i
opptak. Og via skjermen fremstår halleluja-stemningen som høy.
Interessant
er det også på opptakene å se hvordan de som har latt seg omvende snakker
sammen når de befinner seg i omgivelser hvor alle mer eller mindre er nyfrelste.
Det kan også virke som de tidvis glemmer at noe av det de sier, kan oppleves
som ganske kontroversielt hvis det hadde blitt sagt i en annen setting, for
eksempel i egen redaksjon.
Om
VG-sjef Gard Steiro kan sammenlignes med Peter, Paulus, Matheus eller kanskje
Bartolomeus, skal jeg ikke si med sikkerhet, men at han er sterk i troen når
det gjelder KI, tror jeg ingen skal tvile på. Han er en av disiplene som er
blitt en apostel.
Journalisten
har tidligere skrevet om hvordan Steiro på dette København-seminaret «tok livet
av nyhetsartikkelen». Men det han sa om personalisering av journalistikken i
samme seanse, tror jeg mange vil oppleve som mer tankevekkende, trolig også mer
kontroversielt.
Annonse
Uten mennesker
–
Da KI først kom på banen, insisterte vi på å ha mennesker involvert i
prosessen. Hvis vi fortsatt insisterer på det, vil vi ikke kunne dra nytte av
fordelene KI gir. Det er umulig å personalisere innholdet vårt dersom det
alltid må være et menneske med i prosessen. Vi kan altså ikke holde fast ved
det prinsippet for alltid.
Han
la til:
Om forfatteren
Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/ Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.
–
Når det gjelder deler av journalistikken hvor KI er involvert, må det noen
ganger være et menneske med i prosessen, men det er umulig å ha et menneske med
i alt, for da kan vi ikke personalisere innholdet vårt.
Hadde jeg sittet i salen, i
stedet for å se opptak på YouTube, kunne nok jeg på dette tidspunktet ha ropt et
forsiktig halleluja. Jeg er også en av dem. Jeg tror – og frykter, men frykt er
også et viktig element i enhver tro – at KI skal snu opp ned på hele mediebransjen,
og at det fremover først og fremst handler om å bruke denne «kraften» til noe
godt.
Men som mange troende har jeg
bare en vag følelse av retningen. Jeg forstår det ikke helt, men tror jeg
forstår nok til å... ja, tro.
Toppen ryker?
Et område hvor vi faktisk har
litt erfaring med personalisering i redaktørstyrte medier, er nettavisfrontene.
Etter at iTromsø var først i Norge med dette tilbake i 2015, men da kun på
mobilfronten, har blant annet Schibsted hatt løsninger på plass i sine store
abonnementsaviser siden 2019 og i litt mindre grad VG. For sistnevnte hovedsakelig
noen pluss-saker som «kommer og går» på vg.no-forsiden.
Men Schibsted-avisene har holdt
veldig igjen. Toppsakene er det mennesker som styrer, og i ulike settinger har
det stadig blitt nevnt at frontsjefene – i hvert fall målt etter visse
kriterier – er bedre enn algoritmene. Brukerne har også i stor grad blitt
eksponert for de samme sakene, det har vært mer snakk om rekkefølgen på
fronten.
For ikke så lenge siden ble Tarjei Gilbrant, sjefen i Kilkaya, intervjuet i Medier24
om personalisering av nettavisens forsider.
–
Du må personalisere fra rad én.
Du har ikke noe valg. Hvis du skal bygge den beste forsiden, så må du det.
Annonse
Menneske vs maskin
Her bør det legges
til at dette er en del av forretningsideen til Kilkaya. De selger og utvikler analyse- og personaliseringsverktøy, så for Gilbrant
er det snakk om fremtidige inntekter.
Men jeg synes han argumenterer godt, og
jeg tror han har rett. Skal vi få maksimalt ut av personalisering, må vi også
se på toppen. Mindre menneske, mer maskin. La kunstig intelligens, etter hvert
som løsningene blir bedre, overta mer. For riket er ditt og makten og æren i
evighet. Amen.
Med
personalisering i denne
settingen, mener jeg ikke at algoritmene og KI nødvendigvis skal optimalisere nettavistoppen
for å maksimalisere trafikk og engasjement, og dermed kopierer de verste sidene
ved sosiale medier, men kanskje handler det om noe så enkelt som at brukerne
blir eksponert for saker de ikke har lest tidligere – og på den måten de selv
ønsker.
Kanskje også i større grad bli eksponert for viktigere journalistikk enn
hva som tilfeldigvis har skjedd den siste timen.
Personalisering trenger ikke
å være veien til et klikk-helvete, selv om det selvsagt også kan være det.
Absolutt ikke
På en mediekonferanse nylig møtte
jeg to erfarne mediemenn med lang og tro tjeneste bak seg, og som begge kan mye
mer om teknologi enn meg. Da jeg nevnte intervjuet med Kilkaya-sjefen, reagerte
begge ekstremt negativt.
De var helt imot å la personalisering
styre mer av forsiden. Kort fortalt mente de at det var å gi fra seg
redaktøransvaret.
Begge vil jeg omtale som troende.
De tror på KI. De tror på KI som verktøy. De tror begge at KI vil endre vår bransje.
Men de tror ikke på KI uten mennesker «in the loop». I hvert fall ikke til å
styre nettavisenes forsider.
Selv vet jeg ikke helt hva jeg
skal tro, men tror kanskje at det er verdt å prøve. Noe det sannsynligvis bare
er et tidsspørsmål før det skjer i et av våre redaktørstyrte medier.
Når det gjelder redaksjonell bruk
av KI og kulten rundt det, ender vi trolig som mange «religioner» opp med en
rekke sekter som alle mener at deres tolkning er den eneste riktige. Skulle det
utvikle seg til en religionskrig, kan vi sikkert automatisere den også. Uten
mennesker involvert.
Redaksjonell tungetale
Helt til slutt: Da Journalisten
intervjuet Steiro etter at han erklærte artikkelens død på konferansen i
København, ønsket han å understreke at konteksten
for uttalelsene var nettopp en konferanse om mediebransjen i møte med et mer
KI-drevet informasjonssamfunn.
Dermed, litt som
tungetalen innledningsvis: Det som sies må dechiffreres og tolkes, skal det
forstås riktig av andre enn de innvidde.
«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.