MIDDELALDRENDE MANN OM MEDIA:

Dagbladet trenger en ny eier, og jeg har en idé om hvem det kan være

Jakten på en trafikkmaskin gjorde at Dagbladet fikk dansk eier. Nå trenger mediehuset en eier som kan gi noe annet tilbake.

Martine Lunder Brenne og Mads A. Andersen skal styre Dagbladet inntil videre.
Publisert Sist oppdatert
Lesetid: 7 min
  • Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter.

– Nei, svarte Mads A. Andersen.

Vi satt på trappa utenfor Aller Media-bygget på Hasle i Oslo. En og en halv time hadde gått siden pressemeldingen om Frode Hansens plutselige avgang som ansvarlig redaktør og daglig leder i Dagbladet hadde blitt sendt ut.

Andersen, som fram til denne mandagen hadde vært nyhetsredaktør i avisen, var nå sammen med utviklingsredaktør Martine Lunner Brenne, konstituert ansvarlig redaktør.

Spørsmålet jeg hadde stilt redaktørduoen, og som Andersen hadde svart kontant nei på, var følgende: Dagbladet er en outsider i Aller-konsernet, som i stor grad utgir magasiner og ukeblader (pluss investeringer i andre bransjer). Er det ensomt å være Dagbladet i Aller?

Svaret var:

Om forfatteren

  • Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
  • Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
  • Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/
    Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
  • Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
  • Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.

– Nei. Samtidig er Dagbladet et stort medium i konsernet. Når du er sterk, må du også være snill. Vi er opptatt av samarbeid, kunnskapsdeling og å bidra inn i konsernet.

Jeg tror svaret er mer nyansert. Det er riktig som Andersen påpekte at det har vært viktig med deling fra Dagbladet til de andre publikasjonene i konsernet. Dette var kanskje den viktigste årsaken til at Aller Media i sin tid kjøpte Dagbladet. 

Men hvem skal hjelpe Dagbladet, når det er Dagbladet som trenger hjelp?

Jakten på en trafikkmaskin

En liten gruppe mennesker satt i 2006 i et møterom i Nydalen i Oslo. Mediekonsernet de jobbet i – Hjemmet Mortensen (i dag Story House Egmont) – hadde lansert og kjøpt opp flere nisjenettsteder, men det var krevende å få inn leserne. De trengte mer trafikk.

Oppdraget gruppen hadde fått av sin leder, var å vurdere ulike løsninger. Skulle de forsøke bygge en trafikkmaskin eller var det bedre å kjøpe en? 

Løsningen de gikk for var å bygge. Noen måneder senere ble det klart at man hadde hatt lignende diskusjoner hos konkurrenten Aller Media. Der valgte man annerledes, og kjøpte halvparten av Sol.no (i 2014 kjøpte de resten).

Hva har dette med Dagbladet å gjøre? Det handler i stor grad om én person. I 2006 jobbet Rolf Hanche-Olsen som direktør i Hjemmet Mortensen. Det var han som gruppen til slutt leverte sin anbefaling til. Og dette resulterte i det som ble til klikk.no, lansert cirka to år senere.

Mens klikk.no-redaksjonen jobbet mot lansering, var Hanche-Olsen på vei over i ny jobb. Han gikk til konkurrenten Aller. 

På sin nye arbeidsplass oppdaget han at Sol hadde gitt Aller et digitalt løft, men som på hans gamle jobb var verken Sol eller klikk.no nok til å oppnå selskapenes digitale ambisjoner. De manglet fremdeles en skikkelig trafikkmaskin.

I Aller innså ledelsen på et tidspunkt at man måtte tenke nytt. Og tenke stort. Det tok noen år, men i 2013 ble det klart at svaret var Dagbladet.

Snart stengetid

Som konserndirektør for konsernstrategi og oppkjøp, var Hanche-Olsen arkitekten bak og prosjektansvarlig for hele prosessen. Han ledet forhandlingene, tok initiativ til eksklusive kjøpssamtaler, og sørget for at selskapet klarte å integrere Dagbladet effektivt, noe som ble sett på som en «game changer» for Aller både digitalt og strategisk.

Det danskeide konsernet hadde fått sin norske trafikkmaskin.

En «game changer» ble det også for Dagbladet, som på tross av ekstrem vekst i digitale kanaler, var i en økonomisk knipe.

På et allmøte i juni 2013, kort tid etter at oppkjøpet var bekreftet, oppsummerte daværende administrerende direktør Tore Stangebye i Berner Gruppen – Dagbladets daværende eier – oppkjøpet på følgende måte.

– Det var vi som prøvde å sjekke opp Aller på en fest for åtte-ni måneder siden. Og vi fant tonen.

Det høres jo tilforlatelig ut, men Kampanje kunne omtrent samtidig erfare at Dagbladets eier skal ha presentert sitt salgsprospekt overfor en rekke store mediehus, deriblant Schibsted, TV 2, danske Egmont, svenske Bonnier og svenske Stampen – i tillegg til Aller Media.

Vi kan jo legge til at det også var noen samtaler med A-pressen før selskapet skiftet navn og ble til Amedia.

Sånn sett hadde kanskje sjekkeopplegget også et snev av «snart stengetid og siste ølservering». 

Bakrus?

Føltes ting like bra dagen derpå? Var dette noe lurt?

Kjøpet løftet i hvert fall Aller digitalt og Dagbladet fikk en eier som i all overskuelig framtid ville sørge for at det var penger til å dekke lønn og andre nødvendige utgifter.

Det var én bekymring mindre, men samtidig var det et klart krav om at Dagbladet skulle gå i pluss. Den danske Aller-familien hadde ikke sikret seg en av Norges største aviser for å drive med veldedighet.

Og mens hovedkonkurrenten VG fikk lov til å tape millioner på satsinger som VGTV og hadde en eier i Schibsted som så langsiktig og strategisk på den typen investeringer, var det økonomiske spillerommet i Dagbladet betraktelig mindre.

Det var også begrenset med redaksjonelle synergier. Det kom på plass en kjendisdesk i samarbeid med Se og Hør, mens man i Schibsted bygget opp et økosystem med stoffutveksling, felles teknologiske løsninger og de siste årene også et felles abonnement som gir tilgang til innhold fra neste alle Schibsted-mediene.

Nytt i Norge

Dagbladet har fått mye kjeft for sine valg. Nå har jeg tenkt å gi dem litt ros. Ros for å forsøke å tenke nytt. Og ros for å velge en egen kurs. De kopierte ikke VG, men hentet inspirasjon fra Danmark – og det ga resultater.

I 2022 skrev jeg om hvordan tittellengden hadde utviklet seg i Dagbladet fra 2019. Tydelig inspirert av den danske tabloiden B.T. Og det var all grunn til å se mot Danmark. På et års tid – fra 2018 til 2019 – hadde den danske avisen økt antall sidevisninger med nesten 100 prosent. En vekst som fortsatte de neste årene.

Omleggingen virket. I en periode der VG og Nettavisen mistet lesere, økte Dagbladet og leverte noen av sine beste økonomiske år. 

Krevende hjemkomst

I 2023 var Dagbladets daværende sjefredaktør Alexandra Beverfjord på SKUP-konferansen i Tønsberg for å snakke om «Dagbladets metode».

Da Beverfjord kom tilbake til avisen i 2018, etter noen år i NRK, var situasjonen igjen prekær. Hvis ingenting hadde blitt gjort, hadde det gått mot en ny nedbemanningsrunde, fortalte hun. 

Et omfattende strategiarbeid ble derfor satt i gang.

– Vi startet med å studere vår egen historikk. Hvilke perioder i Dagbladets historie hadde vi styrket vår posisjon? Og i hvilke perioder hadde vi tatt posisjon?

Konklusjonen deres ble at hver gang avisen forsøkte å være noe annet enn en klassisk tabloidavis med fokus på nyheter, sport og underholdning, straffet leserne dem.

Titlene kommer

Hun fortalte videre at det ble viktig for dem å gjøre grep med det visuelle uttrykket. 

– Vi ville ikke ha noe som var fancy og pent, men vi ville ha noe som var effektivt.

Det var nå titlene ble kortere og kortere – mens fonten ble stadig større.

Og det fungerte.

Dagbladet vokste etter omleggingen på de fleste parametere. I 2021 leverte mediehuset sitt beste resultat noensinne. Selv om det ikke ble ny rekord i 2022, kunne avisen skryte av å ha ansatt nærmere 30 nye journalister.

Men som jeg påpekte i artikkelen jeg skrev i 2023, hadde suksessen en pris. Tilliten til avisen hadde falt urovekkende mye. Også i Danmark begynte man nå å se slitasje. Utviklingen for B.T. var ikke like positiv lenger. Snart hadde den negativt fortegn, med stadige redaktørskifter og kutt.

Da B.T. havnet på norske hender i forbindelse med at Amedia kjøpte medie­konsernet Berlingske tidligere i år, fikk konsernsjef Anders Opdahl spørsmål om hva han skulle gjøre med sitt nye «problembarn»: Var nedleggelse en mulighet?

Svaret hans har vært ulike varianter av at en avis som har cirka én million sidevisninger hver dag, må det være mulig å få til å fungere. Omtrent det samme kunne han kanskje sagt om Dagbladet, som i motsetning til B.T. fremdeles leverer sorte tall.

For mye av det gode

Da Mediebedriftenes Landsforening la fram offisielle leser- og opplagstall omtrent samtidig som redaktør Hansen pakket seg ut av Aller-bygget, var det få lyspunkter for Dagbladet. Avisen mistet både abonnenter og lesere. I tillegg er det tøffere tider i annonsemarkedet.

Så hva gikk galt?

Kanskje er det så enkelt som alt med måte. Jeg tror fremdeles det var riktig av Dagbladet å velge en egen kurs, og det fungerte en stund. Kanskje litt for bra. 

For er man på fest og rusen er stigende, er det lett å tenke at dobbelt så mye er dobbelt så gøy. Da blir morgendagen desto tøffere. Det er kanskje der vi er i dag.

Trenger en venn

En ny Dagbladet-redaktør kan forhåpentlig få til en kursjustering som kan løse noen av utfordringene. Men jeg tror uansett hvilke endringer som gjøres, så vil det være vanskelig for Dagbladet å stå alene. Og da definerer jeg Aller-eierskap som «alene».

Det beste vil trolig være å bli en del av et større norsk mediekonsern som gir ut aviser. Der vil synergiene være størst. Samtidig er det ikke så mange å velge mellom.

Ledelsen i Amedia vil helt sikkert studere et mulig salgsprospekt nøye, men trenger de både Nettavisen og Dagbladet? Skulle de investert i en ny riksavis, ville det ideelt vært en «norsk» Berlingske. Det nærmeste er Aftenposten, som selvsagt ikke er til salgs.

Samtidig er Dagbladet betraktelig større enn Nettavisen, og jeg tenker at mange +Alt-abonnenter hadde likt å få Dagbladet som en del av pakka. Spørsmålet er om konkurransemyndighetene er enige om at dette er en god løsning, hvis Amedia skulle ønske å gå for noe sånt.

Og i Polaris Media er koblingene til Schibsted trolig for sterke til at et teoretisk oppkjøp skal være aktuelt.

Et mulig monster

Men en løsning som kanskje kan fungere, er at svenske Bonnier News sikrer seg Dagbladet. Da blir Dagbladet søsteravisen til Expressen. Men kanskje vel så viktig, Bonnier og Amedia samarbeider allerede om eierskapet i Bonnier News Local i Sverige. Det er derfor mulig å se for seg en løsning der Dagbladet, selv om eieren er Bonnier (eller et nytt partnerskap), også kommer tettere på Amedia og deres norske fellesskap.

Og så et skikkelig wild card til slutt. JP/Politikens Hus har vokst betraktelig på det norske markedet via nisjemedier og oppkjøp. Deres datterselskap Watch Medier drifter nå ti nisjeaviser i Norge, inkludert Medier24 og KOM24 som de kjøpte tidligere i år. I forrige uke kjøpte konsernet også danske Altinget – inkludert deres satsinger i Norge og Sverige.

JP/Politikens Hus eier fra før Ekstra Bladet, den råeste tabloiden i Norden, og en avis som trolig har en av de største tittelfontene i verden. Et samarbeid med Dagbladet kunne skapt et monster av en avis. Noe som, om ikke annet, ville vært interessant!

Og de norske nisjesatsingene som JP/Politikens Hus eier fra før, ville fått sin trafikkmaskin.

«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.

Powered by Labrador CMS