Både Dagbladet og VG endret i artikkel om massakren i den israelske kibbutzen Kfar Aza. Her ved de ansvarlige redaktørene Frode Hansen og Gard Steiro i henholdsvis Dagbladet og VG.
Både Dagbladet og VG endret i artikkel om massakren i den israelske kibbutzen Kfar Aza. Her ved de ansvarlige redaktørene Frode Hansen og Gard Steiro i henholdsvis Dagbladet og VG.

Dagbladet og VG endret i artikler om Hamas-massakre

Gjenga at 40 babyer og barn var funnet døde og at enkelte av barna skal ha blitt funnet med avskåret hode.

Publisert Sist oppdatert

Dagbladet har onsdag utført en rettelse i en nyhetssak først publisert tirsdag 10. oktober. VG gjorde tilsvarende endring tirsdag kveld.

Artiklene handlet om en massakre utført i kibbutzen Kfar Aza under Hamas-angrepet inne i Israel lørdag.

Avisene erkjenner selv at de slo fast, eller gjenga påstander, om at det israelske forsvaret i Kfar Aza sa at rundt 40 babyer og barn var funnet døde og at enkelte av dem skal ha blitt funnet med avskåret hode. 

«Tallet og halshuggingen av barna er ikke bekreftet av uavhengige kilder eller lokale myndigheter. Dagbladet har justert formuleringer i denne saken etter dette. Saken er oppdatert 12.23 onsdag», skriver Dagbladet i sin oppdatering.

Nasjonale og internasjonale medier fikk tilgang til Kfar Aza tirsdag, for å beskrive grusomhetene som hadde funnet sted der. Mange familier med barn er drept, uten at det hittil har blitt rapportert et offisielt tall på ofre.

Powered by Labrador CMS