Facebook brukes sjeldnere av unge nordmenn.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Unge nordmenn svikter Facebook
Facebook har mistet 208.000 daglige, norske brukere mellom 15 og 29 år de siste to årene.
Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Det anslår Kantar Media.
På to år har antall daglige brukere i aldersgruppen falt fra 83 til 64 prosent, skriver Kampanje.
Kantar Medias markedsdirektør Ingvar Sandvik anslår at 908.000 nordmenn mellom 15 og 29 år brukte Facebook daglig i siste kvartal. Ifølge Sandvik var tallet redusert til 700.000 i samme kvartal i 2020.
– Vi så allerede i årene 2015 og 2016 på noen underliggende indikatorer som ga signaler om at konsumet og viktigheten av Facebook for denne aldersgruppen var i endring, sier Sandvik.
Drøyt 3,5 millioner nordmenn har en Facebook-profil, hvorav 67 prosent bruker den daglig, viser tall fra Ipsos fra forrige kvartal.
Nylige artikler
NRK satt på nyheten om Mette-Marits helse i én uke
Dagbladet endrer forsiden
Julefilmer for journalister: Lei av nisser, marsipan og forutsigbare romanser?
Blir du medieprofeten for året 2026?
KI-bonanza: Dette er tabbene vi husker
Mest leste artikler
NRK satt på nyheten om Mette-Marits helse i én uke
Julebord i London og bonuser til alle ansatte
Dagbladet endrer forsiden
Redaktøren vurderer å betale NTB-krav for politiker: – Får heller se på hvor mye jeg skal bruke på NTB-abonnement
Avisene han har ansvaret for har fått seks PFU-fellelser i 2025