– FM fortsatt er den viktigste plattformen for lokalradio, både lyttertallmessig og økonomisk, sier Arbeiderpartiets Åse Kristin Ask Bakke i familie- og kulturkomiteen.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Lokalradio på FM
FM-konsesjonene for lokalradioene forlenges ut 2031
Lokalradioene får forlenget konsesjon for å sende på FM-båndet ut 2031. Lokalradioene slipper dermed å søke konsesjon for perioden 2026–2031.
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
En samlet familie- og kulturkomité stiller seg bak innstillingen om at lokalradioene ikke skal trenge å søke ny konsesjon for å sende på FM, men at disse forlenges direkte.
– FM fortsatt er den viktigste plattformen for lokalradio, både lyttertallmessig og økonomisk. Vi har tatt reaksjonene fra lokalradioene på alvor. De mener at en ny søkeprosess vil være lite forutsigbar og ta unødvendig mye tid. Dette er ikke intensjonen. Derfor er vi enige om at vi vil forlenge disse tillatelsene direkte, sier Arbeiderpartiets Åse Kristin Ask Bakke i familie- og kulturkomiteen.
Regjeringen signaliserte først en ny konsesjonsrunde i løpet av 2025, som ville gitt lokalradioene mulighet til å sende på FM-nettet fram til 2031. Nå hopper de over dette mellomstadiet.
– Med forlenget konsesjon til 2031 unngår vi å skape uforutsigbarhet for dem som gjør jobben med å investere i digital teknologi, sier Senterpartiets Åslaug Sem-Jacobsen.
Nylige artikler
NRK sender reportere til Venezuela
Er media vår tids luditter?
17 kjappe
Fornøyde med lønnsoppgjøret i Watch Media
Alle mann til årene – NRKs bokanmelder dekker VM
Mest leste artikler
VM-sponsorplakat på NRK: – I grenseland for hva som kan aksepteres
Moms er ikke moro. Men 2,5 milliarder er heller ingen spøk
Den importerte vreden: Hvordan Espen Teigen kopierer Tommy Robinson
– Hadde ikkje rustninga på
Kokainrotta og de dårlige hjelperne