Gir ut håndbok om ekstern finansiering av journalistikken

Journalist Ole Morten Orset vil vise hvordan man kan hente ekstern finansiering, uten å gå på akkord med presseetikken. 

Publisert Sist oppdatert
Lesetid: 3 min

«Gavejournalistikk. Skjult sponsing eller gode hjelpere?», er tittelen på den nye boka til frilansjournalist Ole Morten Orset. 

Foruten å være et ordspill på gravejournalistikk er «gavejournalistikk» også et nytt begrep som henviser til journalistikk finansiert av gaver og donasjoner.

– Når abonnementsinntektene til mediene nå minker, er behovet for nye finansieringsmåter større. «Gavejournalistikk» er en håndbok som viser muligheter og utfordringer knyttet til hvordan man kan finansiere journalistikk fremover, forteller forfatteren selv til Journalisten.

Eksterne penger

Grunnlaget for boka er Vær varsom-plakatens punkt 2.8 som i utgangspunktet omhandlet sponsing. Det ble imidlertid endret til et punkt om ekstern finansiering.

Ole Morten Orset.

– Med andre ord er det forsiktig åpnet for at nyhetsjournalistikk kan finansieres av eksterne midler, forteller Orset.

Boka var i utgangspunktet en debattbok om hvorfor man burde endre punkt 2.8, men etter at VVP ble endret, er boka nå like mye en innføring i hvordan man best kan bruke og forholde seg til ekstern finansiering av journalistikk, forteller han. 

Enkelte temaer blir likevel tatt opp til debatt i boka, og særlig diskusjoner rundt journalistikkens integritet.

– Ekstern finansiering kan ikke innebære tekstreklame eller forventninger av gjenytelser. Det viktigste budskapet med boka er at vi trenger å definere hva vi legger i begrepet ekstern finansiering, sier Orset.

– Det er ikke sponsing, for eksempel, et begrep som ofte er brukt feil i Norge. Og vi må ha konkrete retningslinjer for både de som de som tilbyr ekstern finansiering til journalistikk, og vi som tar imot den eksterne finansieringen. 

Sponsing krever gjenytelser, påpeker Orset som i boka forsøker å vise hvordan man kan hente ekstern finansiering uten å gå på akkord med presseetikken og gir eksempler fra USA, Europa og Norge. 

– Dette er ikke nytt. Fritt Ord er kanskje det beste eksempelet som har gitt millioner til norsk journalistikk opp gjennom årene. Investigate Europe har henta inn masse støtte fra stiftelser i Europa, og de er et av mange gode eksempler for hvordan man bør og kan gjøre det. 

Innflytelse fra staten

Åpenhet rundt ekstern finansierer er veldig viktig, sier Orset. Både mediehusene, men også de som gir støtte, må ha klare regler for hvordan man bør forholde seg til finansieringen.

– Det er stor forskjell på å støtte en redaksjon med penger, og å støtte en fotballklubb eller Røde Kors.

Blant temaene som også diskuteres i boka er at det ifølge Orset kan være behov for å oppdatere punkt 2.8 ytterligere.

– Jeg diskuterer hvorvidt man kanskje burde spissa den enda litt mer. Man ønsker jo mest mulig generelle formuleringen, men kanskje den er litt for vid.

Det kan bli problemer med å tolke punktet og det burde kanskje ha vært klarere og mer konkret, mener han.

– Det blir en teoretisk diskusjon som man får lov til å gjøre i bøker. Punkt 2.8 sier at: «Eksterne finansieringskilder skal ikke ha innflytelse på noen del av mediets journalistiske virksomhet». Men er det egentlig mulig å unngå innflytelse på noen del av journalistisk virksomhet? Intensjonen er god, men praktisk er det vanskelig.

Er det mulig å ta imot støtte til et konkret journalistisk prosjekt, og hevde at det at det blir null innflytelse på journalistisk virksomhet, spør Orset.

– Spesielt når støtten er avgjørende for at det kan lages journalistikk. Er det ikke innflytelse på journalistisk virksomhet når staten gir støtte til enkelte aviser fordi de produserer innhold man ønsker å løfte frem? Innflytelsen er ikke direkte, men indirekte, og jeg diskuterer hvordan man kan unngå begge i boka, Jeg synes også at formuleringen om journalistisk virksomhet blir upresis og vid. Her er det behov for presiseringer.

Tydeligere grenser

At presseetikken i andre land er mer opptatt av å holde seg unna statlig og politisk støtte, er også noe Orset mener bør diskuteres i Norge.

 – Det er jo litt mer avslappa. Man kan jo spørre seg hvorvidt det er riktig at Norsk Journalistlag og SKUP inngår direkte samarbeid med Utenriksdepartementet, for eksempel.

Formålet er bra, man kanskje det burde ha vært enda større avstand mellom offentlige instanser, staten og organisasjoner som representerer gravejournalister eller utsteder pressekort, sier han.

– Ved å bruke Institutt for journalistikk, eller opprette et eget solidaritetsfond til dette arbeidet, så kunne man ha fått en tydeligere grensedragning. Og UD kunne støtte dette fondet heller enn å sende over hundre millioner kroner til tilsvarende organisasjoner i USA.

Ole Morten Orsets «Gavejournalistikk. Skjult sponsing eller gode hjelpere?» er gitt ut på det danske forlaget Ajour.

Powered by Labrador CMS