2.8-utvalgets leder, Hanna Relling Berg, la frem forslaget for presseforbundets styre fredag.

Presseetikk

Sponseutvalget har konkludert: Foreslår endring i Vær varsom-plakaten

Foreslår å bytte ut begrepet «sponsing» med «eksterne finansieringskilder».

Publisert Sist oppdatert

Under styremøtet i Norsk Presseforbund (NP) i formiddag la 2.8-utvalget frem sin innstilling for endringer i Vær varsom-plakatens (VVP) punkt om sponsing. 

På sensommeren i fjor oppnevnte NP et utvalg som skulle vurdere mulig revisjon av punkt 2.8 om sponsing av journalistikk. Det er et samlet utvalg som nå står bak innstillingen om å endre ordlyden i punktet. 

Hanna Relling Berg, redaktør i Sunnmørsposten, har ledet utvalget

– Vi startet med blanke ark, og så fort at det var en del uklare begrep og inkonsekvent praksis, innledet Berg. 

Ny formulering 

Utvalgets forslag til ny formulering av punkt 2.8 lyder: 

«Eksterne finansieringskilder skal ikke ha innflytelse på mediets redaksjonelle virksomhet, kildevalg og prioriteringer. 

Unngå ekstern finansiering og avtaler som kan bidra til at publikum kan reise tvil om redaksjonens troverdighet. 

Vær særlig varsom med ekstern finansiering av nyhetsjournalistikk. Ekstern finansiering av journalistikk rettet mot barn må ivareta barns særlige behov for vern.  

Skjult reklame er uforenelig med god presseskikk. Vis åpenhet om avtaler og hvordan journalistikken er finansiert. Dersom journalistisk innhold er eksternt finansiert, skal dette være åpenbart for publikum.»

Her kan du lese den eksisterende formuleringen i Vær varsom-plakaten.

Skal på høring

Presseforbundets generalsekretær Elin Floberghagen har tidligere uttalt til Journalisten at forslagene skal bli lagt ut på høring etter at rapportene er lagt frem. 

Eventuelle endringer vil tidligst kunne bli vedtatt under forbundets styremøte i desember.

NP har også utnevnt et utvalg som har vurdert VVP punkt 4.9 om dekning av selvmord og selvmordsforsøk. Utvalgets innstilling legges frem på styremøtet senere i dag. 

Powered by Labrador CMS