Gull verdt for TV 2

Journalister som Pål T. Jørgensen, Vår Staude og Nils Gunnar Lie har betydd like mye for TV 2 som Jerry Seinfeld, Ally McBeal, gjester og ansatte i Hotel Cæsar.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dette kommer fram i boka «Et hjem for oss – et hjem for deg?», som de nevnte medarbeidere bør lese foran neste lønnsforhandling. Det er en samling analyser av TV 2 i anledning tiårsjubileet neste helg – redigert av medieviterne Trine Syvertsen, Gunn Sara Enli og Susanne Østby Sæther.

Ved å bruke programledere fra nyhets- og aktualitetsprogrammer som kanalens reklamefigurer og ansikter utad, har TV2 bygget troverdighet og legitimitet – som forskerne mener har vært helt vesentlige faktorer i kanalens suksess. Men frontfigurene har også vært helt sentrale i TV 2s kommersielle profil.

– I likhet med VG og RIMI, gir TV 2 folket det folket vil ha. Journalistikken er preget av en «nedenfra og oppover»-holdning, TV2 er for mannen i gata og mot eliten. Valg av medarbeidere har derfor vært svært viktig. TV2 ville ha journalister som kunne identifiseres med kanalen og lette etter folk med «glimt i øyet», «nærhet», «folkelighet» og en evne til å «komme gjennom skjermen» – være seernes gjester hjemme i stua, sier forskerne.

Inspirert av USA

Det er derfor Vår Staude, Morten Sandøy, Nils Gunnar Lie og Kari Birkeland småpludrer, koseprater, ja til og med flørter litt med hverandre mellom innslag om regjeringens skolepolitikk og schæferen som ammer en kaninunge. Like utvunget og liketil som om de satt i sofaen sammen med seerne og så på sitt eget program.

– Dette med to ankerpersoner i nyhetssendinger er et eksempel på at TV 2 har brukt internasjonale formater, særlig amerikanske, og gitt dem et norsk uttrykk.

– Og så har NRK brukt TV 2s formater igjen?

– Nei, det er ikke så enkelt. TV 2 har nok ledet an, men det er riktigere å si at TV 2 har gjort NRK oppmerksom på at de ikke er alene i verden. NRK har så forholdt seg til de samme amerikanske forbildene som TV 2.

– På 80-tallet var medieforskere skeptiske til ideen om TV 2 nettopp av frykt for amerikanisering, fikk de rett?

– Det politiske klimaet har endret seg sånn at dette ikke lenger er et viktig konflikttema.

Unge kvinner

I de amerikanske forbildene ligger også at kvinner på tv-skjermen er langt yngre – og penere – enn sine mannlige kolleger. Inntil nylig hadde TV 2 ingen kvinnelige programledere over 40 år og er blitt kritisert for dette.

– TV 2 opererer etter næringslivets logikk, i våre intervjuer med redaktørene gir de uttrykk for at kjønnsfordelingen ikke er noe tema. Ut fra en markedsvurdering, er det åpenbart en suksess for TV 2 at de alltid har flere av sine kvinnelige medarbeidere på listene over Norges mest sexy kvinner.

– Hadde tre kvinner med samme alder og kvalifikasjoner som Pål T., Nils Gunnar og Davy fått deres jobber i TV 2?

– TV 2 reflekterer et allment mønster i samfunnet. Nå når flere av TV 2s mest profilerte kvinnelige programledere nærmer seg 40-årsalderen, skal det bli interessant å se om de fortsetter til de blir like gamle som Pål T. Jørgensen og de andre er i dag.

Etablert

Og hvis for eksempel Dorthe Skappel blir værende på skjermen, er det et godt eksempel på det medieforskerne anser som en av de viktigste årsakene til den suksessen kanalen har opplevd: Troskap til sitt eget konsept.

– TV 2 har vært flinke til å lage en oppskrift og deretter følge den. Det er det beste med kanalen. Det verste er at den derfor blir veldig forutsigbar.

– Hvordan tror dere TV 2 ser ut om fem år?

– Den kan like gjerne se ut akkurat som i dag, for det har ikke skjedd så store forandringer i de forrige fem åra. TV 2 har etablert seg, polerer suksessen sin – og må passe seg for ikke å stagnere.

Powered by Labrador CMS