De aller fleste skal på nettavle før jul.

Her er mediehusenes iPad-planer

Journalisten har kontaktet de store mediehusene om deres iPad-planer. Her er svarene vi fikk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Aftenposten

Når: Mot slutten av året.

Hva: I stor grad basert på innholdet i morgenutgaven på papir, men vil videreutvikles med multimedialt innhold.

Pris: Ikke fastsatt, men trolig lavere for lesere som er Aftenposten-abonnenter.

–––––––––––––—

Bergens Tidende

Når: Lanserer mot slutten av året.

Hva: «Det beste av vårt innhold på papir og nett», etter hvert også mer eksklusivt. Mer enn pdf-versjon helt fra starten.

Pris: Gratis prøvetid i startfasen, men i prinsippet betalprodukt fra første dag. Diskuterer pris, ingenting foreløpig bestemt.

–––––––––––––—

Dagbladet

Når: Ingen bestemt lanseringsdato, men neppe før nyttår.

Hva: Diskuteres for tida. Naturlig med en app for nyhetsavis og en for Magasinet? Hvor mye formatet vil brukes på dets egne premisser gjenstår å se, handler både om økonomi og teknologi.

Pris: Mål å ta betalt, men hvordan og hvor mye er ikke bestemt.

–––––––––––––—

Dagens Næringsliv

Når: I løpet av høsten.

Hva: Lanserer først tilpasset pdf-versjon og deretter et mer avansert produkt, begge før jul. Jobber også med en tredje versjon til første halvår neste år.

Pris: Samme produkt vil i utgangspunktet prises likt uavhengig av distribusjonskanal, men ved kjøp av flere produkter i flere kanaler vil man få rabatt.

––––––––––––––––––––––––––––––––––—

Fædrelandsvennen

Når: Målet er før jul.

Hva: Ikke bestemt, men trolig mer enn det e-avisen kan tilby.

Pris: Betalprodukt, men modell og nivå ikke bestemt.

––––––––––––––––––––––––––––––––––—

Stavanger Aftenblad

Når: Trolig før årsskiftet.

Hva: Bygger på stoff fra papir og nett, men vil også bli noe spesifikt for iPad.

Pris: Blir betalprodukt, men foreløpig ikke tatt stilling til modell eller nivå.

––––––––––––––––––––––––––––––––––—

VG

Når: Ultimo oktober eller tidlig november.

Hva: Video- og bilderettet, med nyheter, sport, økonomi og kommentar som naturlige bjelker. Stoff hentet fra papir og nett, supplert med eget. Satser på to daglige utgaver, morgen og kveld.

Pris: Gratis i tre måneder. Ønsker abonnement, men åpner nok også for løssalg. Pris ikke bestemt.

––––––––––––––––––––––––––––––––––—

NRK

Når: Når iPad-plattformen er blitt stor nok.

Hva: Naturlig å tenke nett-TV, radio og yr.no, som noe av det første.

Pris: NRKs hovedmål å være gratis tilgjengelig på alle plattformer.

––––––––––––––––––––––––––––––––––—

TV 2

Når: Ikke oppgitt.

Hva: Kombinasjon av video/lyd og interaktivitet med tv-sendingene vil stå sentralt, men TV 2 ønsker ikke å gå ut med flere detaljer på nåværende tidspunkt.

Pris: Satser på langsiktige abonnementsordninger. Priser ikke oppgitt.

––––––––––––––––––––––––––––––––––—

A-pressen

Når: Litt avhengig av når iPad lanseres, men tidsplan tilsier før nyttår. Nordlys som pilot, andre aviser kan komme etter hvert. Erfaringene avgjør om det bare blir noen eller alle.

Hva: Utgangspunkt i avisproduktet som pdf, supplert med online innhold.

Pris: Betalprodukt, men detaljer ikke utformet.

––––––––––––––––––––––––––––––––––—

Edda Media

Når: Første november på Apple og Android, med Drammens Tidende som pilot i MBL-prosjektet.

Hva: Klikkbar pdf-versjon av avisene i fase 1. Fase 2 får video og andre multimediale elementer og vil komme tidlig i 2011.

Pris: Noen prøveutgaver av versjonene blir antakelig gratis, deretter salg. Ikke bestemt modell eller nivå.

––––––––––––––––––––––––––––––––––—

Polaris Media

Når: Adresseavisen og muligens noen andre før jul. Flere etter hvert, der hvor det føles riktig.

Hva: Jobber med tilpasset og redigert versjon av papiravisa, men vil også utvikle eget og multimedialt innhold. Må gi mer enn print!

Pris: Ser både på løssalg, pakker og abonnement, men modell ikke bestemt. Heller ikke prisnivå.

––––––––––––––––––––––––––––––––––—

Aller Media

Når: I løpet av det kommende året. Jobber med et bestemt blad som pilot.

Hva: I hvert fall noe mer enn en pdf-versjon av magasin, men hvor mye multimedia gjenstår å se.

Pris: Vil legge oss på et nivå nær papirutgaven.

––––––––––––––––––––––––––––––––––—

Bonnier Media

Når: Har teknologien, men venter med lansering til annonsene også er der. Trolig første halvår 2011, satser på samtlige seks norske Bonnier-titler.

Hva: I utgangspunktet samme innhold, men med andre funksjonaliteter.

Pris: Sikter mot samme pris som for blad.

––––––––––––––––––––––––––––––––––—

Hjemmet Mortensen

Når: Målet er i løpet av inneværende høst med i hvert fall ett blad. Hvor mange titler som kommer etter hvert vanskelig å si på nåværende tidspunkt.

Hva: Jobber med et av HM-bladene som pilot og satser på innhold fra bladet tilpasset det nye formatet.

Pris: Tett opptil det de tar for bladene.

––––––––––––––––––––––––––––––––––—

Fagpressen

Når: Har løsning som fagbladene kan bruke. Tatt i bruk av Kampanje, Dine Penger og Finansfokus.

Hva: Pdf-versjon. Støtter integrering av video og andre multimediale elementer etter eget ønske.

Pris: Bladene må betale 1000 kroner pr. utgave for å benytte den tekniske løsningen. Pris ut til leserne bestemmes av hvert enkelt blad.

Powered by Labrador CMS