DEBATT:
Jeg drømmer om en brun, grå og grønn jul
Mediene legger til grunn at alle ønsker seg snø til jul. Hvor har de det fra?
Foto: GeriArt / Pixaby
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Redaksjonene har jaktet på juleværet i ukevis, og premisset
er alltid: Kan vi håpe på snø? Er det sjanse for hvit jul? Aldri
om vi risikerer snø eller må frykte minusgrader.
Jula innebærer gjerne lengsel etter å gjenskape/gjenoppleve
de følelsene man hadde som barn («just like the ones I used to know»). Jeg har
ikke inntrykk av at snittalderen i norske redaksjoner er der at flertallet bør
tenke at hvit jul er normalen. Derfor skurrer det når alle juleværsakene uten
videre vinkles på et håp om snø.
De julene jeg husker best fra oppveksten min på 80- og
90-tallet (noen ganger i Bergen, men oftest i Bærum), var preget av brune trær,
grå tåke, grønt gress, våte veier og det «nye» begrepet «global oppvarming».
Samtidig gikk vi rundt og lengtet «tilbake til» hvit jul, basert på
Disney-filmer, Prøysen-sanger, postkort fra 1800-tallet og TV-adventskalendre
som endte lykkelig idet det endelig begynte å snø.
Ja, vi vet at Bing Crosby, en amerikaner som nå har vært død
i 48 år, ønsket seg hvit jul i en sang i 1954. Vi kan ikke uten videre anta at
det samme gjelder flertallet av Norges befolkning 71 år senere.
Selv liker jeg jula slik den blir i år, fordi jeg – som de
fleste andre – vil ha jula slik den var da jeg var yngre («just like the ones I
used to know»): Mild, grå, brun og grønn, kanskje med litt sol og blå himmel – og
en god anledning til å dyrke illusjonen om at før – ja, da var det alltid snø i
jula.
Nylige artikler
Tre veier for journalistikken når KI blir økosystemet
Klar når det smeller?
Moms er ikke moro. Men 2,5 milliarder er heller ingen spøk
VM-sponsorplakat på NRK: – I grenseland for hva som kan aksepteres
Deeyah Khan om å intervjue ekstremister: – Empati er ikke det samme som sympati
Mest leste artikler
VM-sponsorplakat på NRK: – I grenseland for hva som kan aksepteres
TV 2s krimekspert dekker fotball-VM: – Ropte til sjefene
Sender hele ledelsen til USA under fotball-VM
Kokainrotta og de dårlige hjelperne
Moms er ikke moro. Men 2,5 milliarder er heller ingen spøk