Kunstig intelligens
KI-genererte nyhetsartikler: – Ikke åndsverk
Men hva som er tilstrekkelig skapende innsats er et skjønnsspørsmål, forteller Kopinor-sjef Hege Munch Gundersen.
Kopinor-sjef Hege Munch Gundersen er bekymret for undergravende bruk av KI i journalistikken.
Foto: Mimsy Møller
– Når det gjelder KI-generert musikk har man ikke
mer opphavsrett til det, enn hva en ape har til en selfie.
Det sa kommunikasjonsdirektør i TONO, Willy Martinsen, på generelt grunnlag da Journalisten
nylig dekket Radio Haugalands omfattende avspilling av musikk laget med blant annet KI-verktøy.
Ren kunstig intelligens-generert musikk kan med andre ord ikke gi inntektsstrømmer for den som måtte ønske å
registrere seg som musikkens opphavsperson.
Men vil det samme gjelde for medienes nyhetsartikler?
Artikkelens død
Det mangler ikke på diskusjoner rundt KI-bruk i journalistikken. VG-sjef Gard Steiro var tidligere i år på KI-konferansen
Nordic AI i København, og kom med relativt kraftige ord om nyhetsartikkelen fra
podiet:
– Vi burde ha drept den for flere år siden. Den er
et problem for oss, sa Steiro.
Han nyanserte imidlertid utsagnet overfor Journalisten, og understreket
at konteksten for uttalelsene var nettopp en konferanse om mediebransjen i møte
med et mer KI-drevet informasjonssamfunn.
KI blir uansett brukt aktivt i norske mediehus allerede, og medieforsker Tellef Raabe var nylig ute i Aftenposten og advarte mot at KI kan undergrave medienes forretningsmodell.
Aftenposten selv er i ferd med å utvikle en nyhetsjeger som i prinsippet kan se bak en del betalingsmurer. Det er heller ikke
lenger en fjern tanke at kanskje korte nyhetsartikler i stor grad kan produseres
av KI alene.
– Ikke åndsverk
Men dersom en større andel av nyhetsjournalistikken, og en
større andel av hver enkelt nyhetsartikkel, utelukkende er produsert av KI, vil
mediene da ha eierskap til produktet?
Nei, mener administrerende direktør i Kopinor, Hege Munch
Gundersen. Hun sier til Journalisten at samme logikk ligger til grunn for tekst,
som det gjør for musikk.
Apers opphavsrett:
I 2011 tok apen Naruto en selfie med fotograf David John
Slater sitt kamera. Bildene ble brukt i en bok. Dyrevernorganisasjonen PETA
valgte å saksøke Slater på vegne av Naruto, for brudd på opphavsrettigheter.
Det ble starten på en dyrisk, opphavsrettslig tvist, som varte i syv år. Da slo en amerikansk domstol fast at dyr ikke kan ha opphavsrett, og at Naruto ikke hadde noen juridiske rettigheter til bildene.
– Hvis en tekst er fullt og helt generert av
kunstig intelligens, er det ikke et åndsverk. Det er ikke tilstrekkelig
skapende innsats som ligger bak, og det er en forutsetning for at noe skal ha
opphavsrett, sier Gundersen.
Likevel er graden av skapende innsats et skjønnsspørsmål,
sier hun, og forteller om både pågående og tidligere rettssaker som forsøker å trekke opp
de linjene, men uten at hun kjenner til noen på journalistfeltet.
– På bilde og andre typer tekster enn
journalistikk er det kunstnere som har påberopt seg skapende innsats ved å
prompte veldig spesifikt, gjentatte ganger og formet produktet slik at det
ligger at avtrykk av kreativitet i det.
Kopinor er en norsk organisasjon for rettighetshavere som samler inn og fordeler vederlag for kopiering og bruk av opphavsrettsbeskyttet materiale
– Vil ikke holde
Kopinor går imidlertid ut ifra at de ikke kan ta vederlag
for rent KI-generert innhold, og skiller også mellom KI-generert og
KI-assistert. Forbedring av tekst og språkvask er eksempler på tekst som vil
betegnes som KI-assistert, og vil dermed generere vederlag, sier Gundersen.
– Men hvis jeg har utviklet og promptet en
nyhetsbot, mater inn rapporter og får ut perfekte nyhetssaker. Vil det være
tilstrekkelig skapende innsats?
– Det vil nok ikke holde. Verken musikk eller
nyheter som er generert ved hjelp av enkle prompter vil kvalifisere som
beskyttede verk. De faller dermed utenfor det økonomiske økosystemet vi har
opparbeidet.
Kopinor er veldig opptatt av at rettighetshaverne skal
inkluderes i nye inntektsstrømmer som genereres ved det massive inntoget av
generativ KI, sier Gundersen.
– Det jobber vi med i våre eksisterende avtaler og
med nye avtaler på feltet. Så ser vi at det er en del ting som er kritisk, og
det er at det skjer en erstatning, som på musikkfeltet, for oversettelser og
visuelt materiale.
Bekymret
På tekst er det ikke kommet så langt at det er et stort
omfang av norskspråklige KI-genererte publikasjoner eller journalistisk stoff,
sier Gundersen.
– Men det er en massiv produksjon av tekst i seg
selv. Våre medlemsorganisasjoner er ikke minst bekymret for læremidler. Hvis
det ikke er insentiver til å skrive nytt, kvalitetssikret og redaksjonelt
innhold vil tilfanget av materiale ramme hele verdens utdanningssektor.
Over tid kan det tenkes at det overhodet ikke finnes rammer
for å produsere kvalitet, og da vil man få en nedadgående spiral, fortsetter
hun:
– Jeg er rett og slett bekymra for fundamentet i
demokratiet. Det er fikst og fint med KI som genererer nyheter, oversikter og
at journalister får mer tid til graving. Men så er jeg redd for undergravende
bruk som går på kvaliteten løs.
Man må også sikre bærekraftige ordninger som gjør at det
strømmer økonomi til de som står for kvalitetssikring, siling og redigering i
en verden som flommer over av dårlig innhold, fortsetter hun:
– Vi trenger de unike stemmene, portvokterne og
kvalitetssikringen av troverdige kanaler. Å finne balansen mellom nytteverdi av
ny teknologi og bærekraftige løsninger som ikke slår beina under god
infrastruktur, den norske offentligheten, utdanningssystemet og kulturen, er helt
avgjørende.