Kulturministeren tror betalingsviljen vil falle
Lubna Jaffery brukte redegjørelsen for Stortinget tirsdag til å advare om at selv om Norge fortsatt ligger helt i toppen internasjonalt på pressefrihet og tillit, står deler av mediesystemet i en utsatt posisjon.
– Man kan ikke lenger forvente at det skal gå til nettsidene til VG, NRK eller lokalavisen når du lurer på hva som skjer i verden eller i bygda, sa kulturminister Lubna Jaffery.
Foto: Marte Vike Arnesen
– Tilliten
kan være skjør, sa kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery fra Stortingets talerstol.
Hun pekte
på at flere enn før er usikre på om de kan stole på informasjonen de møter, og
at desinformasjon og skjult påvirkning får større kraft gjennom algoritmestyrte
plattformer og ny teknologi.
I en tid
med krig i Europa og mer avanserte digitale trusler internasjonalt, mener hun
at et sterkt redaktørstyrt mediemangfold er en del av samfunnets
motstandskraft.
Bekymret for de unge
Den
største bekymringen i redegjørelsen var utviklingen blant unge mediebrukere.
Hun trakk
fram at Medietilsynet peker på at unge er mer sårbare for desinformasjon, blant
annet fordi de i større grad bruker sosiale medier som nyhetskilde, og i mindre
grad kjenner forskjell på redaktørstyrt journalistikk og innhold fra
influensere.
– Man kan
ikke lenger forvente at det skal gå til nettsidene til VG, NRK eller
lokalavisen når du lurer på hva som skjer i verden eller i bygda, sa Jaffery.
Hun viste
til at til tross for relativt høy generell tillit til mediene, har unge under 24 år lavere
tillit enn andre grupper – og at unge menn er spesielt skeptiske.
Kulturministeren
sa videre at utviklingen vil bli tett fulgt i løpet av stortingsperioden, og
hun fortalte også at regjeringen har bedt Medietilsynet vurdere mediestøtten i
lys av unge brukergrupper, inkludert mulige ordninger som subsidiert tilgang
til journalistikk.
Hun trakk fram prosjekter hvor mediehusene selv har gitt unge fri tilgang til aviser, noe blant annet Amedia og Fædrelandsvennen har gjort.
– Jeg tror
slike prosjekter er svært viktige. Det kan gi unge et forhold til
redaktørstyrte medier.
Mest ressurskrevende
Jaffery
advarte samtidig om at finansieringen av den mest samfunnsrelevante
journalistikken er under press.
Medietilsynets
økonomirapport viser at fjoråret var blant de svakeste for avislønnsomhet på ti
år, særlig på grunn av fallende annonseinntekter. Meta og Google tar nå «nesten
halvparten av det norske annonsemarkedet».
Regjeringen
tror derfor at brukerinntekter vil bli enda viktigere fremover, sa Jaffery. Norge ligger
langt fremme internasjonalt på betalingsvilje for digitale nyheter, men statsråden er ikke trygg på at dagens nivå vil stå seg:
– Jeg
er bekymret for at betalingsvilligheten for nyheter vil bli mindre i
fremtiden. Nettopp fordi de yngre nasjonene allerede er blitt så vant til å
oppdatere seg gjennom sosiale medier, sa hun.
Varsler gjennomgang
Regjeringen
har startet arbeidet med de mediepolitiske styringssignalene for perioden 2027–2030.
– Mye kan skje på fire år, og mye er usikkert. Men redaktørstyrte mediers
kritiske samfunnsrolle gjør det helt nødvendig med en fremtidsrettet
mediepolitikk. Slik at mediene kan fortsette å oppfylle samfunnsoppdraget sitt, sa Jaffery.
– Vi trenger at nye generasjoner velger norske redaktørstyrte medier, som
er våre fremste tilbydere av troverdig og etterrettelig informasjon.
– Må velge og bevare
Jaffery
avsluttet sin redegjørelse for Stortinget med:
– Tillit,
åpenhet og demokrati er ikke noe bare vi har. Det er verdier vi må velge og
arbeide for å bevare.
Hun lovet
å «ta vakta» mot aktører som ønsker å svekke ytringsfriheten – og pekte på at
arbeidet med å sikre fremtidens medieøkonomi og mediemangfold blir en
hovedoppgave framover.
Førstkommende tirsdag skal stortingspolitikerne komme til ordet med sitt syn på mediepolitikken.