Du vet at nullmomskampen er over, når statsråden bruker ordet «pragmatisk»
Drømmen om en plattformnøytral nullmoms er død. Den døde stille i sommer, og ble endelig begravet på Norsk Redaktørforenings høstmøte.
Kulturminister Lubna Jaffery insisterer på at hun ikke har gitt opp nullmomsen for levende bilder, men virket mest opptatt av alternative løsninger.Foto: Roger Aarli-Grøndalen
– Om den er lagt død eller ikke... Vi sitter jo...
Det stokket seg litt for kulturminister Lubna Jaffery, som
normalt ikke sliter med formuleringsevnen.
Spørsmålet
til statsråden i det som i programmet på Norsk Redaktørforenings høstmøte sto
omtalt som «spørretime» med kulturministeren, var om nullmoms på levende bilder
nå i praksis er lagt død i denne regjeringsperioden.
Spørsmålsstiller
var Karianne Solbrække, nyhetsredaktør i TV 2.
Glad i momssystemet
Jaffery
forsøkte på nytt:
– Jeg kan
ikke referere til interne forhandlinger eller diskusjoner i regjering. Selv om
jeg er for meroffentlighet, kan jeg ikke referere til mine samtaler med
finansministeren.
Så kom
det:
– Jeg vil
ikke si at det er lagt død, men det er vanskelig å få reversert... Vi har en
finansminister som er veldig glad i momssystemer og er mot uthuling av det. Det
er han også tydelig på. Så det er en vanskelig vei å gå.
Og hun la til:
– Derfor vil jeg verken avvise eller si at det
blir noe. Men det jeg kan bekrefte, er det som også Stoltenberg har sagt, at vi
skal jobbe med å lage gode, treffsikre ordninger.
Annonse
Død og begravet
Men andre ord ikke nullmoms, men noeannet.
Så hvis noen skulle være i tvil. Saken er død. Begravet.
Avsluttet. Men kanskje ikke arkivert. Mediebransjen vil fortsette å mase om
plattformnøytral moms. Noe den gjorde allerede dagen etter, da mediebransjen
deltok på Stortingets familie- og kulturkomités høring om neste års
statsbudsjett.
Om forfatteren
Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/ Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.
Og Jaffery, eventuelt også hennes etterfølger, vil fortsette
å si at «det er vanskelig». At de forstår at det er krevende for
mediebransjen.
Hvis denne saken viser noe, er det at dette er et område hvor
mediebransjens makt og innflytelse er begrenset.
Trolig kunne – og kanskje burde – jeg ha skrevet en
nekrolog for plattformnøytral nullmoms allerede i sommer.
Da året startet var det fremdeles et visst håp for
pasienten, men prognosene ble etter hvert stadig dårligere.
Jaffery begynte også året selv med å fortelle at
hun var optimist.
Svekker mediene
På Pressens hus i januar presenterte Medietilsynet
sin anbefaling: Nullmomsen må være plattformnøytral, og differensierte
momssatser er en samfunnsrisiko, for de svekker de redaktørstyrte mediene.
Fra scenen sa Jaffery deretter:
– Jeg kommer
til å argumentere for at vi bør utrede hvordan vi kan få et treffsikkert
plattformnøytralt momsfritak for nyhets- og aktualitetsmedier.
Men hun kunne ikke love noe som hun også har
påpekt før. Noe som sikkert har vært lurt, for noen måneder senere – på Arendalsuka – var tonen en annen:
Og så begynte hun å snakke om andre ordninger som
kunne kompensere.
Det var da jeg skjønte at vi hadde mistet henne. At
momsfritaket ikke vil være en del av regjeringens forslag til statsbudsjett for
kommende år, og trolig ikke i senere budsjetter heller.
Annonse
Må være pragmatisk
Den optimistiske tonen fra nyttår var også borte da Journalisten
intervjuet henne kort tid etterpå:
– Det jeg har sagt helt siden jeg ble kultur- og likestillingsminister
er at dette ikke er et godt politisk verktøy, fordi jeg mener det ville ha vært
klokt å opprettholde systemet man hadde. Men jeg må være pragmatisk.
Hvis noen har tatt noe fra deg og deretter begynner å snakke om at man
må være «pragmatisk», kan du være sikker på at du ikke kommer til å få det tilbake.
Er det noe denne saken også viser, er det at heller ikke
kulturministre har mye makt i spørsmål som dette.
Da fritaksfjerningen overraskende dukket opp i regjeringens forslag til statsbudsjett
høsten 2022, var Jafferys forgjenger, Anette Trettebergstuen, klar på at dette
ikke var noe hun ønsket. Hun kunne heller ikke svare på om Finansdepartementet
hadde utredet endringen.
Lovet momskamp
Relativt fersk som kulturminister deltok Jaffery på
redaktørforeningens høstmøte i 2023. Der ble hun spurt av VG-sjef Gard Steiro:
– Vil du som
medieminister ta opp kampen mot Finansdepartementet?
Svaret han fikk var:
– Ja.
Hun la til at mediemomsen ikke er moderne.
– Og det har jeg sagt i regjeringen.
Hun lovte videre å fortsette momskampen.
To år senere er hun blitt mer pragmatisk.
Ikke gitt helt opp
Selv om Jaffery på årets redaktørmøte flere ganger understreket at hun
ikke hadde gitt opp, i hvert fall ikke helt, var hun mer opptatt av de
fireårige styringssignalene for mediepolitikken, som skal vedtas neste år.
Det er her hun mener de nye treffsikre ordningene skal komme. Og hun
inviterte hele bransjen til å komme med innspill til nye tiltak og ordninger
som kan erstatte momsbortfallet.
– Politikerne er
enige med oss. Jeg har til dags dato ikke hørt én politiker som mente at dette
var en klok avgjørelse. Likevel viser det seg veldig, veldig vanskelig å snu
det. Selv om det er full tilslutning.
Sandnes la til:
– Det verste som
kan skje nå, det er at regjeringen før valget sier: «Vi er for dette, men vi må
lage helt nye ordninger», som så skal utformes og diskuteres og sendes ut på X
antall høringer, som kanskje også må godkjennes av ESA. Og så har vi det
gående.
Selv om det ikke
kom før valget, er det i hvert fall delvis der vi er, når kulturministeren nå ber
om innspill til nye ordninger.
Kommer ikke alene
Etter at Jaffery hadde
svart ferdig om moms, fikk Bjørn K. Bore, sjefredaktør og administrerende
direktør i Vårt Land, ordet.
– Jeg skal
ikke spørre om momsen på nytt, men den kommer jo ikke alene, sa Bore.
Han pekte
på at direktiver og lover som skal stanse tek-gigantene, også rammer
redaktørstyrte medier hardt. Han nevnte blant annet at den nye ekomloven – lov
om elektronisk kommunikasjon – vil koste norske medier noen hundre millioner kroner
i året.
–
Og da blir mitt første spørsmål: Når skal dere slutte å gjøre jobben
vanskeligere for oss?
Han fikk et svar. Jeg har valgt å ikke ta det med. Av pragmatiske årsaker.
«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.