MIDDELALDRENDE MANN OM MEDIA:

Du vet at nullmoms­kampen er over, når statsråden bruker ordet «pragmatisk»

Drømmen om en plattformnøytral nullmoms er død. Den døde stille i sommer, og ble endelig begravet på Norsk Redaktørforenings høstmøte.

Kulturminister Lubna Jaffery insisterer på at hun ikke har gitt opp nullmomsen for levende bilder, men virket mest opptatt av alternative løsninger.
Publisert
Lesetid: 4 min
  • Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter.

– Om den er lagt død eller ikke... Vi sitter jo...

Det stokket seg litt for kulturminister Lubna Jaffery, som normalt ikke sliter med formuleringsevnen.

Spørsmålet til statsråden i det som i programmet på Norsk Redaktørforenings høstmøte sto omtalt som «spørretime» med kulturministeren, var om nullmoms på levende bilder nå i praksis er lagt død i denne regjeringsperioden.

Spørsmålsstiller var Karianne Solbrække, nyhetsredaktør i TV 2.

Glad i momssystemet 

Jaffery forsøkte på nytt:

– Jeg kan ikke referere til interne forhandlinger eller diskusjoner i regjering. Selv om jeg er for meroffentlighet, kan jeg ikke referere til mine samtaler med finansministeren.

Så kom det:

– Jeg vil ikke si at det er lagt død, men det er vanskelig å få reversert... Vi har en finansminister som er veldig glad i momssystemer og er mot uthuling av det. Det er han også tydelig på. Så det er en vanskelig vei å gå.

Og hun la til:

– Derfor vil jeg verken avvise eller si at det blir noe. Men det jeg kan bekrefte, er det som også Stoltenberg har sagt, at vi skal jobbe med å lage gode, treffsikre ordninger.

Død og begravet

Men andre ord ikke nullmoms, men noe annet

Så hvis noen skulle være i tvil. Saken er død. Begravet. Avsluttet. Men kanskje ikke arkivert. Mediebransjen vil fortsette å mase om plattformnøytral moms. Noe den gjorde allerede dagen etter, da mediebransjen deltok på Stortingets familie- og kulturkomités høring om neste års statsbudsjett.

Om forfatteren

  • Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
  • Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
  • Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/
    Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
  • Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
  • Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.

Og Jaffery, eventuelt også hennes etterfølger, vil fortsette å si at «det er vanskelig». At de forstår at det er krevende for mediebransjen. 

Hvis denne saken viser noe, er det at dette er et område hvor mediebransjens makt og innflytelse er begrenset.

Trolig kunne – og kanskje burde – jeg ha skrevet en nekrolog for plattformnøytral nullmoms allerede i sommer. 

Da året startet var det fremdeles et visst håp for pasienten, men prognosene ble etter hvert stadig dårligere.

Jaffery begynte også året selv med å fortelle at hun var optimist.

Svekker mediene

På Pressens hus i januar presenterte Medietilsynet sin anbefaling: Nullmomsen må være plattformnøytral, og differensierte momssatser er en samfunnsrisiko, for de svekker de redaktørstyrte mediene.

Fra scenen sa Jaffery deretter:

– Jeg kommer til å argumentere for at vi bør utrede hvordan vi kan få et treffsikkert plattformnøytralt momsfritak for nyhets- og aktualitetsmedier.

Men hun kunne ikke love noe som hun også har påpekt før. Noe som sikkert har vært lurt, for noen måneder senere – på Arendalsuka – var tonen en annen:

– Det er vanskelig å få det inn igjen, var budskapet nå.

Og så begynte hun å snakke om andre ordninger som kunne kompensere.

Det var da jeg skjønte at vi hadde mistet henne. At momsfritaket ikke vil være en del av regjeringens forslag til statsbudsjett for kommende år, og trolig ikke i senere budsjetter heller.

Må være pragmatisk

Den optimistiske tonen fra nyttår var også borte da Journalisten intervjuet henne kort tid etterpå:

– Det jeg har sagt helt siden jeg ble kultur- og likestillingsminister er at dette ikke er et godt politisk verktøy, fordi jeg mener det ville ha vært klokt å opprettholde systemet man hadde. Men jeg må være pragmatisk

Hvis noen har tatt noe fra deg og deretter begynner å snakke om at man må være «pragmatisk», kan du være sikker på at du ikke kommer til å få det tilbake.

Er det noe denne saken også viser, er det at heller ikke kulturministre har mye makt i spørsmål som dette. 

Da fritaksfjerningen overraskende dukket opp i regjeringens forslag til statsbudsjett høsten 2022, var Jafferys forgjenger, Anette Trettebergstuen, klar på at dette ikke var noe hun ønsket. Hun kunne heller ikke svare på om Finansdepartementet hadde utredet endringen.

Lovet momskamp

Relativt fersk som kulturminister deltok Jaffery på redaktørforeningens høstmøte i 2023. Der ble hun spurt av VG-sjef Gard Steiro:

– Vil du som medieminister ta opp kampen mot Finansdepartementet? 

Svaret han fikk var:

– Ja.

Hun la til at mediemomsen ikke er moderne. 

– Og det har jeg sagt i regjeringen. 

Hun lovte videre å fortsette momskampen. 

To år senere er hun blitt mer pragmatisk.

Ikke gitt helt opp

Selv om Jaffery på årets redaktørmøte flere ganger understreket at hun ikke hadde gitt opp, i hvert fall ikke helt, var hun mer opptatt av de fireårige styringssignalene for mediepolitikken, som skal vedtas neste år. 

Det er her hun mener de nye treffsikre ordningene skal komme. Og hun inviterte hele bransjen til å komme med innspill til nye tiltak og ordninger som kan erstatte momsbortfallet.

– Jeg kommer til å jobbe aktivt for å lage noe som kan erstatte dette, sa Jaffery.

– Det kan jeg love dere. Så får dere måle meg på det igjen etterpå. 

Rett før årets stortingsvalg intervjuet jeg TV 2-sjef Olav T. Sandnes om blant annet momsspørsmålet.

– Politikerne er enige med oss. Jeg har til dags dato ikke hørt én politiker som mente at dette var en klok avgjørelse. Likevel viser det seg veldig, veldig vanskelig å snu det. Selv om det er full tilslutning.

Sandnes la til:

– Det verste som kan skje nå, det er at regjeringen før valget sier: «Vi er for dette, men vi må lage helt nye ordninger», som så skal utformes og diskuteres og sendes ut på X antall høringer, som kanskje også må godkjennes av ESA. Og så har vi det gående.

Selv om det ikke kom før valget, er det i hvert fall delvis der vi er, når kulturministeren nå ber om innspill til nye ordninger.

Kommer ikke alene

Etter at Jaffery hadde svart ferdig om moms, fikk Bjørn K. Bore, sjefredaktør og administrerende direktør i Vårt Land, ordet.

– Jeg skal ikke spørre om momsen på nytt, men den kommer jo ikke alene, sa Bore.

Han pekte på at direktiver og lover som skal stanse tek-gigantene, også rammer redaktørstyrte medier hardt. Han nevnte blant annet at den nye ekomloven – lov om elektronisk kommunikasjon – vil koste norske medier noen hundre millioner kroner i året.

– Og da blir mitt første spørsmål: Når skal dere slutte å gjøre jobben vanskeligere for oss?

Han fikk et svar. Jeg har valgt å ikke ta det med. Av pragmatiske årsaker.

«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.

Powered by Labrador CMS