Korttidsminne om langsiktig Memo-satsing
Da Dagbladet lanserte Memo, ble det hevdet at dette var en langsiktig satsing. Et halvt år seinere er nyhetsmagasinet historie.
– Som bladmann syns jeg det er gøy at noen tør gjøre noe, men her tyder alt på at alt gikk galt, sier Trygve Hegnar i en kommentar til at Memo torsdag ble nedlagt. Hegnar ønsker likevel ikke ha noen klar mening om avgjørelsen om nedlegging var riktig eller gal, med begrunnelsen at han ikke kjenner Dagblad-styrets økonomiske tidshorisont da de startet Memo.
– Det jeg kan si er at hvis den økonomiske rammen var 5 millioner kroner, så kom nedleggelsen altfor seint. Hvis den derimot var 50 millioner, skjer dette altfor tidlig.
Tapt 25 millioner
Etter det Journalisten erfarer var Memos økonomiske ramme opprinnelig 15 millioner kroner. Disse pengene gikk tapt allerede før sommeren, slik at styret bevilget ytterligere 10 millioner for å sikre videre drift. Nå er også dette beløpet tapt, men denne gangen ønsket styret ikke å satse mer – og dermed er nedleggelsen et faktum.
– Memo har tapt 25 millioner kroner, og det er veldig mye penger. På det grunnlaget har jeg forståelse for at Dagbladet ikke vil satse mer, men det som forundrer meg er at denne avgjørelsen kommer nå, sier Reidar Mide Solberg, redaksjonsklubbleder i Memo.
Han er kritisk til de opprinnelige opplags- og annonsekalkylene til Memo, som han karakteriserer som et luftslott.
– Men dette ble klart på et tidlig tidspunkt etter oppstarten, og derfor føles det rart at nedleggelsen kommer nå, som vi var på rett kurs. Med nye realistiske prognoser om en opplagsøkning fra dagens 5000 til 8500 i løpet av 2007, ville Memo tjent penger fra 2008. Men styret var ikke villig til å satse de nye ti millioner kronene som trengtes for å få til dette. Det har åpenbart ikke vært vilje til å satse langsiktig, sier Solberg.
Ingen garanti
Mens «alle» har oppfattet Memo som en langsiktig satsing, hevder Magsinforlagets direktør Mads Nygaard at Memo ble vurdert etter en fortløpende plan, og at det var de resultatene Memo hadde oppnådd som ble lagt til grunn for styrets beslutning.
Men for bare to uker siden uttalte han til Dagens Næringsliv at «Fra starten hadde vi et perspektiv som ikke var kortsiktig, og det har ikke endret seg. Et produkt som dette trenger tid». Nå hevder han imidlertid at det aldri ble gitt noen løfter til de ansatte i Memo.
– Det ligger i kortene at alle virksomheter, inklusive Memo, må oppnå lønnsomhet før eller siden, sier Nygaard til DN.