Schibsteds argeste konkurrent tror på mer konsolidering

Gratisavissjef antyder nye ekteskap i Spania.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Jeg ville bli svært overrasket om det fortsatt er fire gratisaviser i Spania om et halvt år, sier Metro Internationals sjef, Per Mikael Jensen, til Journalisten.

Spanske smerter

I går leverte gratisaviskjempen Metro et tredjekvartalsresultat som viste en nedgang i netto salg på 14 prosent for hele selskapet, og det er spesielt i Sør-Europa at Metro sliter. Regionen sto for nesten halvparten av selskapets driftstap, som totalt var på 117,5 millioner kroner, eller 13,4 millioner euro.

Det var nettopp konkurrenten Schibsted som berget Metro fra å levere røde tall for tredje kvartal. Det norske selskapets inntreden som medeier i Metro Sverige, sluttført i slutten av september, ga den svenskeide gratisavispioneren en kjærkommen kapitaltilførsel. Da det svenske samarbeidet mellom de to mediekjempene ble annonsert i mai, spekulerte mange om hvorvidt vi kunne se flere slike «sammenslåinger» i andre markeder de konkurrerte – som Spania og Frankrike.

På partnerjakt

På det tidspunktet understreket begge parter at ingen slike avtaler foreløpig lå på bordet. – Vi fører åpenbart ikke slike forhandlinger i mediespaltene, svarer Jensen på konkret spørsmål om hvilke nye samarbeid som er på trappene. Metro-sjefen har lenge signalisert at de ønsker å søke sammen med andre selskaper i markeder der det er naturlig.

– Jeg har nesten bare besøkt de ti største markedene siden jeg overtok roret i Metro. Vi nærmer oss en «gratisavis 2.0»-fase hvor vi konsoliderer kjernevirksomheten, sa Jensen i et tidligere intervju med Journalisten.

Lønnskrav på vent

Jensen vedgår at avisutgivere får tøffe tider fremover i det dystre markedet vi har i dag, men hevder at det ikke behøver å gå hardere utover Metro, som utelukkende lever på annonseinntekter, enn andre.

– Det er for tidlig å si hvordan dette vil slå ut, men normalt har vi gjort det ganske bra i nedgangstider fordi vi opererer med lavere annonsepriser enn konkurrentene våre, sier han.

Derimot levner han lite håp for journalister som håper på lønnsforhøyelser i dagens bjørnemarked.

– Jeg tror ikke journalister er i en veldig god forhandlingsposisjon akkurat nå, sier han, med henvisning til den mulige konflikten over journalistenes lønnskrav i danske Metro, og det vanskelige annonsemarkedet.

Powered by Labrador CMS