Metros nettsatsing stevnes
Sverige var første land ut i gratisavisa Metros nettsatsing. Der har delvis Schibsted-eide Blocket stevnet Metro for «utilbørlig markedsføring».
I Sverige selges 85 prosent av bruktbilene med annonse på Blocket. Men 13. april åpnet Metro sin nettsatsing metromarknad.se, der publikum kan date, laste ned musikk og legge ut rubrikkannonser.
I motsetning til gratisavisa Metro, som etter ti år finnes i 77 byer i 17 land, koster nett-tjenesten penger. Men Metro har priset seg lavere enn konkurrentene, skriver Pressens Tidning. 21. april stevnet Blocket Metro for utilbørlig markedsføring, og en stevning for brudd på opphavsretten forberedes også.
Journalistikken kommer
Første skritt i Metros nettsatsing er annonser, spill og andre tjenester. Etter hvert skal portalen bygges ut, og også tilby løpende nyheter, skriver E-jour.
Danmark står for tur etter Sverige. Her åpner første del av nett-tjenesten denne måneden, mens nyhetsportalen blir klar til høsten. Også Finland og Holland hører med til testområdene for nettportalen. Etter hvert skal Metro marked på nett åpnes i samtlige land, der gratisavisa Metro finnes.
Hurtigst voksende
Pelle Törnberg, president i Metro International, har tro på nettmarkedet:
- Onlineannonsering og online service er noen av verdens hurtigst voksende mediesegmenter. Metro International har ventet på det rette øyeblikket for å gå inn i dette området, og vi tror at nåværende omfang, vekst og inntjening gjør dette til den perfekte tiden å satse, sier han i en pressemelding.