DEBATT:
Når mediene valgte ære fremfor ytring
Norske medier bidro til å isolere Vebjørn Selbekk under karikaturstriden. 20 år senere er det på tide å spørre: Valgte vi ære fremfor ytring?
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Odd Isungsets bok «Dei
fordømte karikaturane» viser – gjennom innsyn i over 600 UD-dokumenter – hvordan
både norske medier og myndigheter sviktet under karikaturstriden, ved å isolere
Selbekk og unnlate å granske de politiske kreftene bak opprøret.
Norske medier og kommentatorer forsto ikke hva som lå bak de voldsomme
protestene i Midtøsten mot publiseringen av Muhammed-karikaturene, mener
forfatter Odd Isungset.
For mange muslimer ble
karikaturene oppfattet som et offentlig angrep på profetens og dermed
fellesskapets ære – en krenkelse som måtte besvares for å gjenopprette ære og
unngå skam. I slike æreskulturer handler reaksjonen ikke bare om tro, men om
sosial status og kollektiv verdighet.
Æreslogikkens pris
I 2006 preget denne
æreslogikken også norske myndigheter – ikke gjennom vold, men gjennom moralsk
indignasjon og en vilje til å beskytte Norges omdømme.
Ønsket om å dempe
konflikt og bevare landets ære gjorde hensynet til følelser viktigere enn
prinsippet om fri ytring.
Magazinet-redaktør Vebjørn
Selbekk ble stående alene i stormen, til tross for at flere toneangivende
medier allerede hadde publisert faksimiler av Muhammed-karikaturene. Men det
var Selbekk som ble isolert. Det var altså ikke sant at han sto alene om å publisere karikaturtegningene, men det ble sant i offentligheten.
Krenkelsesærekultur
Resultatet ble en form for «krenkelsesæreskultur», der hensynet til andres
følelser og egen status veide tyngre enn prinsippet om fri ytring – et eksempel
på æreslogikk i politisk praksis. Jeg bruker begrepet æreslogikk metaforisk – ikke for å likestille norsk
politikk med voldelige reaksjoner, men for å peke på noen viktige mekanismer
bak Norges håndtering av saken.
Den 6. februar 2006 skrev VG
at statsminister Jens Stoltenberg ga Selbekk «deler av ansvaret» for at rasende
muslimer satte fyr på ambassaden i Damaskus.
Ifølge VG sa utenriksminister Støre følgende på den arabiske tv-kanalen om Magazinets trykking av
Muhammed-karikaturene: «Regjeringen har sagt at den beklager at det har skjedd,
og at vi forstår at folk med muslimsk tro føler at dette krenker deres religion.»
– Støre kan tolkes dit hen at
han beklager at tegningene er trykket. Det er uheldig. Det må aldri festes et
inntrykk av at vi unnskylder ytringsfriheten, sa generalsekretær Per Edgar
Kokkvold i Norsk Presseforbund til VG.
Fryktens konsekvens
I en tid der ytringsfriheten
igjen diskuteres – fra kunstutstillinger til plattformregulering – er det
avgjørende å forstå hvordan tidligere kompromisser fortsatt preger dagens
debatt.
Regjeringen tok avstand, ikke
bare fra volden, men også fra ytringen. Det var en respons styrt av frykt –
legitim i møte med sikkerhetstrusler, men problematisk når den samtidig svekker
prinsippet om at ytringer ikke skal holdes ansvarlig for andres voldelige
reaksjoner.
Redaktørforeningen,
pressefolk og politikere har siden beklaget. Det står dem til ære – som BTs
sjefredaktør Trond Olav Skrunes har skrevet. Men det er også verdt å spørre: Er
det en ære i en beklagelse som kommer mange år senere – og først når det er trygt?
Et speil for pressen
Det er på tide at vi i
mediene ser oss selv i speilet.
Ikke bare for å vurdere hvordan vi håndterte
karikaturstriden, men for å forstå hva slags kultur vi selv har bygget rundt
det frie ord.