NRK kritiseres for barnereklame
Kulturdepartementet vil granske NRKs praksis når det gjelder barneprogrammer. Lederen for det offentlige utvalget som vurderer det kommersielle presset mot barn og unge, Geir Magnus Nyborg, retter sterk kritikk mot NRK.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Det er NRKs salg av såkalte spinoff-produkter fra tv-suksessen «Jul i Blåfjell» som har skapt harme. Nå skal NRK i gang med en ny runde julekalender med «Jul på Månetoppen», og kulturministeren vil se nærmere på den praksis NRK følger. Fra før har Statens Medieforvaltning godkjent NRKs aktiviteter, skriver Dagens Næringsliv.
Geir Magnus Nyborg, som leder det offentlige utvalget som skal vurdere reklamepresset mot barn og unge, sier at NRKs praksis er like forkastelig som Se og Hørs bruk av Sven O. Høiby. Han retter voldsom kritikk mot at blant annet kjente NRK-medarbeidere drar på gratisturer med kjendisbladet.
Nyborg mener at selv om NRKs praksis med salg av spinoff-produkter i tilknytning til programmene juridisk sett ikke bryter med loven, så er det et klart brudd på intensjonene med loven.
- Hvis NRK kan drive slik, er det urimelig at TV 2 og TVNorge ikke får lov til å sende åpen og direkte reklame, som er en mer ærlig form for kommunikasjon enn statskanalens, sier han.