Klubben er skuffet over generalforsamlingens beslutning om utbytte fra NTB.
Foto: Marte Vike Arnesen
NTB betaler utbytte: – Skuffet
– Vi synes det er merkelig, sier klubbleder Andreas Løf om flere titalls millioner i utbytte.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Onsdag ble det avholdt ekstraordinær generalforsamling i NTB. Eneste punkt på agendaen var å ta stilling til hvorvidt NTB skal betale ekstraordinært utbytte på nær 85 millioner kroner til eierne.
Styret har foreslått millionutbyttet som følge av ekstraordinære inntekter i inneværende år, etter salg av Inflow og utbytte fra Retriever.
NTB har ikke betalt ut utbytte på over 20 år, og redaksjonsklubben har uttrykt misnøye med forslaget, etter en periode med store kutt i byrået.
Leder for NJ-kluben i NTB, Andreas Løf, sier til Journalisten at de er
skuffet, og at de fortsatt står ved at det er feil å utbetale utbytte i den
størrelsesordenen, parallelt med at man sier bedriften står i en kritisk
situasjon der alle steiner må snus for å spare penger.
– Eierne mente at vi er en bedrift med robust
kapital, og de hadde klart flertall for at det skal tas utbytte. Vi fikk sagt
meningen vår, men det var ganske tydelig at det bare var vi som mente det.
Løf legger til at de tar eiernes ønske til etterretning og
understreker at de fortsatt skal være konstruktive og gjøre jobben.
– Men vi syns det er merkelig. Det viktigste for oss
var å uttrykke hva vi mener, og håpte jo på å kunne påvirke eierne til å lande
på noe annet, men det er de med flest aksjer som bestemmer, avslutter han.
Til opplysning: Journalisten eies og utgis av Norsk Journalistlag.
Nylige artikler
Tre veier for journalistikken når KI blir økosystemet
Klar når det smeller?
Moms er ikke moro. Men 2,5 milliarder er heller ingen spøk
VM-sponsorplakat på NRK: – I grenseland for hva som kan aksepteres
Deeyah Khan om å intervjue ekstremister: – Empati er ikke det samme som sympati
Mest leste artikler
VM-sponsorplakat på NRK: – I grenseland for hva som kan aksepteres
TV 2s krimekspert dekker fotball-VM: – Ropte til sjefene
Sender hele ledelsen til USA under fotball-VM
Kokainrotta og de dårlige hjelperne
Moms er ikke moro. Men 2,5 milliarder er heller ingen spøk