Konsernsjef Per Axel Koch presenterte fredag morgen de økonomiske resultatene for Polaris Media i årets andre kvartal og dermed første halvår.
Framgang for Polaris Media
Sparing og digital annonsevekst sikrer større overskudd selv om papirannonsene faller i økende tempo.
Bjørn Åge MossinBjørn ÅgeMossin
PublisertSist oppdatert
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Konsernsjef Per Axel Koch sier seg fornøyd med de økonomiske resultatene i første halvår, som endte med resultatframgang. Men annonseinntektene på papir faller mer i andre kvartal enn i vinter.
Annonse
Vekst i digitale annonseinntekter og effektiviseringstiltak kompenserer for mer enn inntektssvikten i papirbaserte inntekter, mens abonnementsinntektene vokser.
POLARIS MEDIA
* Polaris Media ASA eier blant annet 31 aviser. Polaris ble etablert gjennom sammenslåingen av Adresseavisen konsern og Harstad Tidende Gruppen AS den 20. oktober 2008. * Konsernet utøver sin virksomhet gjennom fem hoveddatterselskaper: - Adresseavisen Gruppen - Harstad Tidende Gruppen - Polaris Media Nordvestlandet - Polaris Trykk - Polaris Eiendom
- Samlet sett kommer konsernet godt ut av første halvår 2015, selv om utviklingen har vært tyngre i annonsemarkedet i andre kvartal enn i første kvartal, sier Koch.
Her er noen hovedpunkter fra regnskapene Polaris presenterte fredag morgen:
* Polaris oppnådde et brutto driftsresultat på 101 milioner kroner i første halvår, noe som er 4 millioner bedre enn samme periode i fjor. I andre kvartal isolert ble driftsresultatet på 71 (72 i fjor) millioner.
* Samlede driftsinntekter falt med 5 prosent i første halvår, til 833 millioner kroner (873). Samtidig vokste de digitale annonseinntektene med 16 prosent.
* I andre kvartal isolert endte driftsinntektene på 422 (450) millioner kroner, som er en nedgang på 6 prosent.
* De samlede driftskostnadene ble redusert med 5 prosent til 761 millioner (801) kroner i første halvår, og med 6 prosent til 368 (393) millioner i andre kvartal.
I løpet av 2015 og 2016 skal Polaris Media spare mer enn 160 millioner kroner brutto gjennom nye resultatforbedrende tiltak.
Økende annonsefall på papir
Annonseinntektene på papir falt i første halvår med 13 prosent. Nedgangen var størst i andre kvartal med 17 prosent. Dette merkes spesielt innen stilling ledig og eiendom-annonsering i Adresseavisen og Sunnmørsposten.
Den digitale annonseveksten er fortsatt størst på mobile plattformer, men er også positiv på desktop. De digitale annonseinntektene vokser i første halvår med 16 prosent til 121 (104) millioner kroner og 15 prosent til 64 (56) millioner i andre kvartal.
De samlede opplagsinntektene til Polaris Media vokser litt mot fjoråret, med positive effekter av Pluss-løsninger, nye produktpakker og økte priser. Opplagsinntektene ble på 257 (256) millioner kroner i første halvår og 129 (128) millioner i andre kvartal isolert - på tross av en volumnedgang på 5 prosent. Abonnementsinntektene vokst med 2 prosent i andre kvartal.
God digitalvekst
Veksten i trafikk på mobile plattformer bidrar til god digital trafikkvekst. Antall unike daglige brukere på mobil økte 31 prosent til 267.000 (203.000) i første halvår, mens veksten var 28 prosent i andre kvartal. På nett gikk daglige unike brukere ned i første halvår med 6,1prosent til 361.000 (385.000).
Antall årsverk i konsernet var helt stabilt på 930 gjennom første halvår.
Amedia legger fram sitt regnskap for andr kvartal senere fredag.