Kristin Skogen Lund og Schibsted legger senere tirsdag fram regnskapstallene for andre kvartal. Driftsresultatet økte fra 289 millioner kroner i andre kvartal i fjor, til 362 millioner kroner i år.

Schibsted-økning i andre kvartal

Kostnadskuttene har begynt å gi resultater, mener konsernsjef Kristin Skogen Lund. 

Publisert Sist oppdatert
    • Rettelse: I en tidligere versjon av denne artikkelen var tallene for Delivery-divisjonen i Schibsted forvekslet med tallene for News Media. 

Schibsteds brutto driftsresultat for andre kvartal i år endte på 670 millioner kroner, opp fra 620 millioner kroner i samme periode i fjor.

Omsetningen økte til i overkant av 4 milliarder kroner, mot 3,9 milliarder kroner i andre kvartal i 2022, opplyser mediekonsernet i en børsmelding.

Av dette kom 2,9 milliarder kroner fra digitale flater, mot 2,7 milliarder i samme periode i fjor.

Driftsresultatet endte på 362 millioner kroner, opp fra 289 millioner kroner i andre kvartal 2022.

– Med bakgrunn i den eksisterende makroøkonomiske situasjonen har Schibsted levert et solid kvartal, sier konsernsjef Kristin Skogen Lundbørsmeldingen.

Bedre lønnsomhet

Mediekonsernet Schibsted inkluderer blant annet Aftenposten, VG, E24, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet og Svenska Dagbladet i Sverige.

I januar i år varslet Schibsted at de ville kutte kostnadene med 500 millioner kroner innen utgangen av 2024. Kuttene vil spesielt gå ut over News Media-avdelingen, spesielt papirvirksomheten.

I andre kvartal har lønnsomheten i denne divisjonen blitt betydelig forbedret, viser tallene. Skogen Lund mener at dette viser at kostnadskuttene har begynt å gi resultater.

Forbedret driftsresultat

Bruttoresultatet i News Media-divisjonen har falt fra 169 millioner kroner i andre kvartal i fjor til 133 millioner kroner i samme periode i år.

Omsetningen har gått tilbake med 1 prosent, fra 1,96 milliarder i andre kvartal, i fjor, til 1,93 milliarder i år, drevet av fall i både annonser, salg og abonnement.

Powered by Labrador CMS