Sensurerer halvnaken håndballspiller
Stavanger Aftenblad og Solabladet har konkludert med at den halvnakne overkroppen til håndballspilleren Camilla Herrem er for sterk kost.
Begge avisene sensurer derfor kampannonsen til Sola Håndballklubb. Et foto av 18 år gamle Camilla Herrem, i profil, med en håndball foran brystene, skulle være blikkfanget i annonsen før Solas første hjemmekamp for sesongen, skriver Stavanger Aftenblad.
- Dette blir for dumt. Det eneste jeg viser på bilder er en naken overarm og magen. Jeg godkjente selv bildet hos fotografen og er komfortabel med opplegget. Det virker grotesk å drive å sensurere noe så uskyldig, er kommentaren fra Camilla Herrem.
Redaktør i Solabladet, Hilde Garlid, sier hun har tatt sitt redaktøransvar og nekter å bruke bildet av Camilla Herrem i annonsen.
- Rett og slett fordi jeg ikke synes det er rett at Sola Håndballklubb skal selge billetter på spillere avbildet i slike situasjoner. Budskapet om kampen mellom Sola og Lunner kommer klart nok fram slik annonsen nå framstår, sier Garlid til Aftenbladet.
Hun mener dette ikke bør komme overraskende på klubben.
- De prøvde seg med det samme bildet før den internasjonale turneringen i Åsenhallen i slutten av august, og fikk et klart nei. Derfor kjente de til min holdning, hevder hun.
Også sjefredaktør Tom Hetland i Aftenbladet setter foten ned.
- Jeg er faktisk enig med min kollega i Solabladet. Dette er spekulativt, mener Hetland.
Både Aftenbladet og Solabladet er for øvrig sponsorer til Sola Håndballklubb.
Jan Arild Rinder, nyansatt markedssjef i Sola Håndballklubb, er svært skuffet over avisenes beslutning.
- Så skuffet at vi faktisk vurderer å stevne dette inn for Pressens Faglige Utvalg, PFU. Disse annonsene er laget med spillernes fulle samtykke, de har selv vært med på å plukke ut bildene hos den profesjonelle fotografen som tok dem. Meningen med annonsen er å vise spillerne i en litt annen setting enn på håndballbanen. Og jeg ser overhodet ikke noe snuskete ved måten Camilla Herrem er avbildet i denne annonsen. Grunnen til at hun er valgt som blikkfang til den første annonsen er at hun er vår største profil, sier Rinder til Aftenbladet.