Sunnmørspostens valgdekning: Grandiosa, woke og nepobaby
– Det er blitt en mix av seriøse spørsmål og noen litt mer kuriøse, sier journalist Einar Orten Trovåg.
Programlederne Einar Orten Trovåg (t.v.) og Sandra Helsem sammen med Aps førstekandidat i Møre og Romsdal, Per Vidar Kjølmoen.
Foto: Staale Wattø / Sunnmørsposten
I en podkast-serie på ni episoder møter Sunnmørsposten
listetopper fra Møre og Romsdal i studioet sitt. Podkasten har fått navnet Kjapt
& gale og er en del av valgdekningen til avisen.
Foruten de sedvanlige spørsmålene må imidlertid politikerne
også kunne svare uforberedt på noen litt annerledes spørsmål.
Grandiosa og woke
Idéen om en annen type valgdekning enn hva
Sunnmørsposten har gjort tidligere, kom fra journalist Einar Orten Trovåg.
Heller enn å løpe etter politikerne, ønsket han å kunne invitere dem inn i
studio.
– Det er blitt en blanding av seriøse spørsmål og noen
litt mer kuriøse. En del av spørsmålene er utformet for å nå yngre, sier Orten
Trovåg til Journalisten
Blant annet ber Sunnmørsposten listetoppene svare på
spørsmål om nepobabyer, om de vet hva en Grandiosa koster, om de er woke og om
de sjekker strømprisen før de dusjer.
Yngre brukere
Fem av ni episoder med listetoppene, som blant andre
inkluderer Sylvi Listhaug, er publisert foreløpig. Ifølge Orten Trovåg har de
lært mye av å presentere innholdet på alle flater i form av artikler på Smp.no,
Instagram og TikTok.
– Det er en ganske stor pakke for å presentere
listetoppene, og vi ser at noen av de mer tradisjonelle navnene blir lest mest
på Smp.no, mens andre går bedre på TikTok.
Det å nå yngre brukere er et åpenbart mål for prosjektet, forteller Orten Trovåg og kollega Sandra Helsem. Noen
av listetoppene har også gjort det godt blant brukerne på TikTok, forteller de.
TikTok-kontoen ble startet opp i fjor, og ifølge journalist
Sandra Helsem blir det produsert mye innhold der fra valgkamppodkastene.
– Det handler jo om samfunnsoppdraget, og ønsket
om at både yngre og eldre skal se, lese og høre det vi har laget. Det er kjekt å
se at vi kan nå de ulike målgruppene på mange ulike plattformer, sier Helsem.