Alvdal midt i væla-redaktør Liv Maren Mæhre Vold blir glad for meldingen om at lokalavisa hadde landets mest delte sak i 2023.

2023

Superlokal nettavis laget årets mest delte sak i Norge

Alvdal midt i væla topper viral-liste med sak om tombokser.

Publisert Sist oppdatert

Helt på toppen av lista over de norske nyhetssakene som skapte mest engasjement i sosiale medier i 2023, finner vi en artikkel fra lokalavisa Alvdal midt i væla i juni:

«– Dette må folk ta på alvor nå, slutt å kaste tombokser i naturen!» er tittel og hovedbudskap i nyhetssaken om hvor store konsekvenser denne type forsøpling kan få for husdyr.

Tombokser kuttes til små metallbiter når gress slås og blir til dyrefôr, og ender med å kutte opp dyra innvendig.

Ifølge topplista fra selskapet Web64, som også står bak delingsovervåkningen Storyboard, ble artikkelen likt, kommentert og delt til sammen 61.331 ganger i fjor.

– Treffer veldig

Det tar ansvarlig redaktør Liv Maren Mæhre Vold imot som en god nyhet, tidlig på det nye årets første hverdag.

Ifølge Vold ble artikkelen deres nest mest leste hele fjoråret, med over 15.000 sidevisninger. Alvdal midt i væla-saken er, som alle sakene til avisa, lukket for andre enn abonnenter.

– Vi ser at konsekvenser for dyr kan treffe veldig. Mange har kanskje ikke fattet hva det kan bety å kaste fra seg en tomboks før de ser en sak som dette. Dette er i høyeste grad noe som bøndene her er opptatt av, særlig rundt slåttetider, sier Vold til Journalisten.

Teigen på pallen igjen

Lokalavisas opprinnelige Facebook-deling av artikkelen har «bare» 114 likerklikk og 28 delinger, mens verktøyet Crowdtangle viser at engasjementet for alvor skjøt fart da organisasjoner som Innlandet Bondelag og Hold Norge Rent delte artikkelen. Innlegget fra bondelaget er delt 476 ganger.

Et innlegg hos NRK Ytring om skoleverket, og en artikkel i Nettavisen om problemer med el-brøytebiler, inntar andre og tredje plass på topplista med henholdsvis 60.253 og 57.857 reaksjoner.

Nettavisen-saken ble forfattet av Espen Teigen, som i 2021 toppet hele viral-lista med en artikkel om monarki-motstand.

Nedgang fra toppåret

Olav Hjertaker i Web64 opplyser til Journalisten at Storyboard i løpet av fjoråret samlet inn 1,8 millioner saker fra 944 ulike norske nettsider.

– Disse sakene hadde et samlet engasjement på Facebook på 109 millioner, som inkluderer 7.253.229 delinger, 83.665.375 likerklikk og 18.079.510 kommentarer, skriver Hjertaker. 

Han påpeker at det har vært en nedgang i Facebook-engasjement for norske nyhetssaker siden toppåret 2020, da folk var i lockdown under koronapandemien.

– Nedgangen kan skyldes endringer i algoritmene til Facebook, og økt fokus på video og andre typer innhold i Facebook-feeden til brukerene, skriver Hjertaker.

Powered by Labrador CMS