Spinner videre på suksessformelen

Aftenpostens magasinsatsing kaster av seg.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I fjor ble det klart at Aftenposten Innsikt lå og vaket like under 30.000 eksemplarer i betalt opplag. Nå har det månedlige magasinet krysset det og leverer gode resultat. I mars fikk Innsikt søsterpublikasjonen Aftenposten K som følger oppskriften med noe innkjøpt og noe foredlet innhold fra avisen.

Kulturmagasinet Aftenposten K har fulgt i samme sporet som Aftenposten Innsikt. Bladet solgte 16.500 eksemplarer i løssalg av det første nummeret. Til sammenligning hadde Innsikt et løssalg på 17.500 blader av førsteutgaven.

Å tjene penger

Da ble bladet solgt til introduksjonspris på 29 kroner, fast pris på K er 69 kroner. Ifølge Sverre Amundsen i Aftenposten har bladet i tillegg rundt 3000 abonnenter.

– Vi hadde ikke regnet med å tjene penger på K fra første stund, sier Amundsen, men underslår ikke at man i mediehuset er særs fornøyd med utviklingen.

K har også blitt solgt i 600 eksemplarer av appen.

Per i dag har Aftenposten Forlag fire blader, og ifølge Amundsen bidrar samtlige positivt på bunnlinjen. Han ønsker ikke å gå nærmere inn på tallene for hvert enkel blad, siden disse tallene offentliggjøres samlet for hele Aftenposten, men han sier det ser hyggelig ut.

– Vi hadde med det første nummeret privilegiet at annonsørene var interessert i bladet. To ganger økte vi sidetallet for å møte annonsørenes behov, men til slutt måtte vi rett og slett si nei til annonsører.

Nye blader

I tredje utgaven er det færre annonser. Dette bladet skal ligge ute i handelen hele sommeren, og får ifølge Amundsen dermed lavere annonseinngang.

Og på spørsmål om det kommer enda flere blader fra Aftenposten, svarer Amundsen at det viktigste er at de håndterer bladene forlaget allerede har, og tar ut potensialet i disse.

– Så det skjer ikke på denne siden av sommeren.

Aftenposten Forlag gir i tillegg ut Hyttemagasinet og Mamma.

Powered by Labrador CMS