Hans-Tore Bjerkaas og Alf Hildrum under nordisk toppmøte. Foto: Eirik Helland Urke.

Må ha sponsorinntekter

BERGEN (Journalisten): Ikke uventet ble NRKs sponsorplakater tema da de nordiske tv-toppene møttes i Bergen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tidligere i år ble det kjent at NRK dropper å ha reklame på nettsidene sine, til mange konkurrenters store glede. For TV 2 er sponsorplakatene et vel så viktig tema.

Under det årlige nordiske toppmøtet på Nordiske Mediedager snakket sjefene i dansk TV 2, Danmarks Radio, Sveriges Television, NRK og TV 2 om utviklingen det siste året, og fremtidsutsiktene.

Betaling

Alf Hildrum i TV 2 forklarte hvor utfordrende det er for selskapet å trygge fremtiden gjennom forskjellige inntektsstrømmer, og viste til at reklameinntektene til TV 2 i fjor utgjorde 60 prosent av kanalens totale inntektsstrøm. Han mener det er viktig for tv-selskapet å ha flere inntektsmodeller, som betal-TV, og gjorde det klart at Premier League ikke kommer til å bli sendt gratis på TV 2s hovedkanal.

Hildrum var samtidig på hogget i forhold til NRKs sponsorinntekter. Lisenskringkasteren har av myndighetene tillatelse til sponsorplakater rundt noen utvalgte typer sendinger, som store nasjonale eventer (Eurovision), sport og kultur. Summen av disse inntektene anslår kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas til å ligge rundt 50 millioner kroner i året.

Muligheter

Kringkastingssjefen viser til at det norske publikummet ikke ville hatt muligheten til å se Paralympics med mindre NRK kunne hente inn sponsorinntekter. Nettopp derfor mener Bjerkaas sponsing på NRK er viktig.

– Nei, skjøt Hildrum inn: – Du har lisensinntekter til å finansiere allmennkringkasting. Dette er våre penger.

Hildrum gjorde det klart, etter at Bjerkaas’ kolleger fra Sverige og Danmark påpekte at det ikke var riktig å angripe Bjerkaas for å benytte seg av muligheten han er gitt, at det var systemet han angrep.

– Bjerkaas gjør jobben sin, og den gjør han bra.

Sverige

I Sverige får SVT rundt 30 millioner kroner i sponsorinntekter og SVT-sjef Eva Hamilton forklarte at hun også opplever samme kritikken fra TV4s toppsjef Jan Scherman.

– Det er mye prat for lite penger. Disse pengene gjør at vi kan forhandle om sportsrettigheter. Uten dem ville vi ikke kommet til forhandlingsbordet.

– For oss er det mye penger som vi kan lage mye godt TV for. Jeg skjønner at det ikke er mye penger for lisenskringkasterne, men for TV 2 er det mange penger, parerte Hildrum som de siste par årene har ledet TV 2 gjennom flere kuttprosesser.

Seerne

TV 2 er i forhandlinger med staten om en ny konsesjonsavtale, og Hildrum forklarer at siden nyttår har TV 2 hatt en avtale med seerne og ikke med staten. Forskjellen mellom TV 2 og de andre kommersielle kringkasterne er at TV 2 produserer nyheter, og det koster. Siden nyheter ikke finansieres av reklame, er de også prinsipielt under press.

– Det er en betraktning. Så langt leverer vi like sterk allmennkringkasting som da vi hadde konsesjon.

En annen kostnad er investeringen i engelske Premier League. Hildrum mener dette er satsing for TV 2s fremtid, og han regner med at den vil skape inntekter.

– Kanskje fører det til at vi må ansette nye folk. Vi må investere, hvis ikke går det utforbakke.

Powered by Labrador CMS