– Usikker på om det er mulig å finne på et dummere system

Ansvaret for innsynsklager er flyttet fra Finansdepartementet til ny nemnd. Hårreisende, mener BankShift-journalist Sebastian Holsen, som måtte vente 12 uker på klagesvar.

– Jeg kan ikke få sagt nok negative ting om hvordan det fungerer, sier Sebastian Holsen om den nye ordningen.
Publisert
Lesetid: 3 min

1. april i år trådte den nye finanstilsynsloven i kraft. Samme dag ble Finanstilsynsklagenemda opprettet, og ansvaret for innsynsklagesaker ble overført fra Finansdepartementet til den nye nemnda.

Det har konsekvenser for innsynsforespørsler fra journalister. For dersom Finanstilsynet nå avslår en innsynsforespørsel, er det nemnda det skal klages til, ikke Finansdepartementet. 

– Jeg er usikker på om det er mulig å finne på et dummere system enn dette. Jeg skjønner ikke hvordan noen har ment dette var en god idé, sier BankShift-journalist Sebastian Holsen til Journalisten.

Etter et innsynsavslag fra Finanstilsynet måtte Holsen vente 12 uker på å få svar på klagesaken fra den nye Finanstilsynsklagenemnda.

– Hårreisende

– Jeg kan ikke få sagt nok negative ting om hvordan det fungerer, og det er hårreisende at det er gjort på den måten. Finanstilsynet har i utgangspunktet en dårlig medieforståelse, sier Holsen.

I jobben i nettavisen BankShift har han en god del kontakt med tilsynet, forteller Holsen, og han mener de uten sammenligning er den aller vanskeligste offentlige instansen å ha kontakt med som journalist.

– De er lite pressevennlige. Jeg trodde ikke det var mulig å bli verre, men med denne nemnda har de faktisk klart det.

Departement vs utvalg

At ansvaret for innsynsklager skulle ende opp i en ny nemd, er likevel verken Finanstilsynet eller den nye nemndas skyld. Både tilsynet og det utnevnte lovutvalget, mente at departementet fortsatt burde ha ansvaret for behandling av innsynsklager.

«Utvalget mener at klager på innsynsforespørsler fortsatt bør behandles av departementet», heter det blant annet i NOU-en fra lovutvalget.

Det var imidlertid ikke departementet enige i, og i proposisjonen heter det:

«Etter departementets vurdering bør klagenemnda også behandle klager over Finanstilsynets avgjørelser etter offentleglova. Departementet vektlegger at dette innebærer at samme organ behandler klager over avslag på krav om partsinnsyn og offentlig innsyn».

Stortinget støttet til slutt departementet, og dermed var det klart for en helt ny Finanstilsynsklagenemnd.

Kongen i statsråd

Holsen mener den nye ordningen er overbyråkratisering, der man bare har lagt til et organ, som nå blir siste klageinstans for journalister som ønsker innsyn, altså i praksis Kongen i statsråd.

– Den nye nemnda har ingen kompetanse på offentlighet, og det er blitt økt behandlingstid, som i prinsippet kan gå i det uendelige. Da forstår man jo ikke hvordan medier fungerer. Vi må få svar når historien pågår. At det ikke skjer, betyr at de ikke forstår hva de holder på med.

Han legger til at han aldri tidligere har opplevd å klage på et innsynsavslag hos tilsynet uten å ha fått delvis medhold i Finansdepartementet. Et departement som etter hans erfaring normalt har brukt pluss minus tre dager på å svare på en klage.

– Fare for demokratiet

– Nå har vi fått et tilsynsorgan i nemnda som går enda hardere til verks for å unngå å gi offentligheten innsyn. Det tar utrolig lang tid, det er mer byråkratisk og betydelig mer krevende for journalist. Det er en fare for demokratiet. Hva om det sprer seg til andre etater, spør Holsen.

Kommunikasjonsdirektør i Finanstilsynet, Lisbeth Strand, uttaler til Journalisten at det er litt vanskelig å kommentere påstandene fra Holsen, men sier at tilsynet legger vekt på åpenhet om vurderinger, tilsynspraksis, data og beslutninger.

– Vi publiserer derfor blant annet analyser og alle tilsynsrapporter på vårt nettsted – finanstilsynet.no. I 2024 publiserte vi 143 tilsynsrapporter og hittil i år har vi publisert 135 tilsynsrapporter. Vi besvarer dessuten 300-400 mediehenvendelser hvert år, sier hun.

Gjennom tilsynsvirksomheten får tilsynet tilgang til informasjon som vi ikke kan dele med offentligheten. Innsynsbegjæringer som avslås, kan påklages, fortsetter Strand:

– Det følger av ny finanstilsynslov at Finanstilsynsklagenemnda skal overprøve Finanstilsynets vurderinger i klagesaker, inkludert klagesaker knyttet til offentleglova.

Hyppige møter

Leder av Finanstilsynsklagenemnden, Kåre Idar Moljord, skriver i en uttalelse til Journalisten at innsynsklagesaker prioriteres og at nemnda har som mål å behandle sakene så raskt som mulig.

– Hvor lang tid som brukes på å behandle klagesaken avhenger av sakens kompleksitet, klagers innspill og behovet for eventuelle ytterligere undersøkelser, skriver han.

Når det gjelder den konkrete klagen fra Holsen, forteller Moljord at det tok om lag 12 uker å behandle den. Han legger til at nemnda ikke har faste møter, men møtes når sakene er ferdig forberedt fra sekretariatet, som normalt tar tre dager.

– Møtene er hyppige, og denne uken og neste uke er det eksempelvis flere møter, uttaler han.

– Høyt kvalifisert

Hva som var saksbehandlingstid på innsynsklagesaker i Finansdepartementet, kjenner ikke Finanstilsynsklagenemnda til, skriver Moljord, men slik nemnda forstår det behandlet heller ikke Finansdepartementet slike klagesaker på noen få dager, slik Holsen hevder, fortsetter han.

Når det gjelder påstanden om at nemnda ikke har kompetanse på offentliglova, svarer Moljord at Finanstilsynsklagenemnda er bredt sammensatt av høyt kvalifiserte medlemmer.

– Jeg kan forsikre at både Finanstilsynsklagenemnda og sekretariatet er svært godt kjent med offentleglovas regler, forvaltningsloven, kravene til forsvarlig saksbehandling og til pressens samfunnsoppdrag.

At det reises spørsmål om saksbehandlingstid og omfattende avgjørelser som et demokratisk problem ligger nok utenfor hans mandat å svare på, fortsetter Moljord:

– Men som leder av Finanstilsynsklagenemnda er det min plikt å påse at saksbehandlingen vår er betryggende og at våre avgjørelser er av høy kvalitet for å ivareta rettssikkerheten for de involverte. 

Powered by Labrador CMS