266 millioner pluss for Aftenposten

Aftenposten fikk et driftsresultat på 266 millioner kroner i fjor. Opplaget øker for morgenutgaven, men faller for aftenutgaven.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dette opplyser Aftenposten selv i en pressemelding. Driftsresultat på 266 millioner kroner er nesten er fordobling fra i fjor, da resultatet ble 136 millioner kroner.

Administrerende direktør Olav Martin Mugaas i Aftenposten mener riktig strategivalg gjort for flere år siden, er bakgrunnen for at en negativ utvikling nå er snudd til kraftig resultatvekst.

- Gjennom etableringen av Finn.no tok vi de grep som var nødvendige for å opprettholde vår dominerende posisjon innenfor de viktigste annonsemarkedene. Mange oppfattet at vi gikk i konkurranse med oss selv i vårt primærmarked i Oslo og Akershus. Men summen at det vi nå henter ut av annonsemarkedene gjennom Finn.no og Aftenposten er høyere enn tidligere. Dermed har vi også skaffet oss et godt grunnlag for å utvikle papiravisene, som er selve fundamentet og vårt kjerneområde. En svært vellykket omlegging av morgenutgaven til tabloid har gitt oss en god opplagsvekst, og vi ser allerede positive effekter etter relanseringen av A-magasinet i fjor høst. Nå setter vi nye og store ressurser inn i en forbedret aftenutgave, sier Mugaas i pressemeldingen.

Men aftenutgaven slet tungt i fjor og mistet over 6000 i opplag. Den har nylig gjennomgått en forandring og har fått tilført flere redaksjonelle ressurser.

Powered by Labrador CMS