Annonsører krever sex-fri sone
Annonsører fra reiselivsbransjen og kulturlivet vurderer å boikotte Dagbladet som annonsemedium. De ønsker ikke å ha sine budskap plassert i et miljø med sex-annonser.
Mange såkalte kulturannonser plasseres i dag blant sex-annonsene i Dagbladet. Det liker mange annonsører svært dårlig. Kinodirektør Ingeborg Moræus Hanssen i Oslo ser på disse annonsene som en forurensning av avisa, ifølge NRK Kulturnytt.
Snart skal Oslo Kinematografer skrive ny annonseavtale med Dagbladet, og vil da kreve at kinoannonsene blir plassert på en annen side i avisen.
- Vi vil helst ha naboskap med ånd, kultur og kunst, sier Hanssen.
Flere reagerer
Også reiselivsbransjen reagerer. Mange av turoperatørene ville ha brukt Dagbladet mer hvis det ikke var for disse annonsene, sier reisebransjedirektør Rolf Forsdahl.
Til og med astrologi- og spåtjenester, som selv har et frynsete rykte, vurderer andre kanaler å annonsere i, sier Robert Hercz i Teletopia til Kulturnytt.
- Hvis ikke vi kommer på andre annonsesider enn disse sex-annonsene, så kan vi komme til å trekke oss ut av Dagbladet fullstendig, er budskapet fra Hercz.
Ikke tema
I 1993 protesterte journalistene i Dagbladet mot at det ble trykket så mange sextelefon-annonser i avisen. Ifølge leder av Dagbladets redaksjonsklubb, Sigbjørn Andersen, er ikke dette noe tema i dag.
- Ingen av klubbens medlemmer har henvendt seg til klubbstyret om sex-annonsene. Vi misliker det estetiske utseendet til disse annonsene, men vet ingenting om innholdet. Klubben harverken tid eller lyst til å drive emperi for å finne ut av det. Men jeg konstaterer at det statlige teletorgrådet har godkjent tjenestene det annonseres for, sier Andersen til Journalisten.
Han henviser til ansvarlig redaktør John Olav Egeland for ytterligere kommentarer.
Ytringsfrihet
Egeland viser på sin side til ytringsfriheten.
- Ytringsfriheten er ikke alltid et spørsmål om det som vi oppfatter som verdifullt. Den dreier seg også om kontroversielle ting, sier Egeland til Kulturnytt.
Han forstår imidlertid annonsørenes reaksjoner på sex-annonsene, og lover at Dagbladet nå vil gå gjennom sin annonsepolitikk.