Avisene taper for tv
Dagspressen har over lengre tid tapt markedsandel, og nå er fjernsynet større som mediekanal. Roar B. Sletner i Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO) mener de neste månedene blir avgjørende.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
MIOs mediebarometer for januar og februar viser at dagspressen som mediekanal har en andel på 38,1 prosent. For første gang har mediekanalen tv gått forbi avisene og ender på 39,2 prosent.
Dette skjer i et marked med nullvekst. Roar B. Sletner sier det er for tidlig å tro på vekst. Han gleder seg over at det ikke er tilbakefall på annonsemarkedet.
For dagspressens markedsandel er han redd utviklingen kan fortsette. Hvis avisene øker prisene fremover, er han redd for at deres konkurransesituasjon vil forverre seg.
- Det blir derfor svært avgjørende hvordan avisene vil posisjonere seg de nærmeste månedene, sier Sletner.
Mediebarometeret viser også at internett fortsetter å vokse som mediekanal. I fjor på samme tid hadde nettet en markedsandel på 2,3 prosent, mens den nå er på 3,4 prosent. Andelene for fagpresse, radio og ukepresse går tilbake. Det er imidlertid for tidlig å si om utslagene for de mindre mediegruppene viser en trend.