Aviser kan velge samkjøring

I framtiden skal enhver avis kunne bestemme selv hvilken annonsesamkjøring den ønsker å delta i. Det går Konkurransetilsynet inn for i forbindelse med sin nye dispensasjon til medlemsavisene i Mediebedriftenes Landsforening.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dette kan dermed bety slutten for de store annonsesamkjøringene til NR1 samkjøringen, MediaNor, De tre store og Storbyavisene, skriver Kampanje. De berørte parter skal nå avgi sine kommentarer til Konkurransetilsynets forslag til ny dispensasjon fra forbudet mot prissamarbeid for etablering av annonsesamkjøringer.

For ifølge Konkurransetilsynets forslag må Adresseavisen, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen åpne opp samkjøringen for alle aviser i Trøndelag, på Vestlandet og i Rogaland.



I sitt nye varsel om vedtak foreslår Konkurransetilsynet nemlig følgende:



«Enhver avis, uavhengig av medlemskap i Mediebedriftenes Landsforening eller andre foreninger, som helt eller delvis har sitt naturlige geografiske nedslagsfelt felles med en eller flere annonsesamkjøringer, skal ha rett til å bli medlem i den eller de annonsesamkjøringene på like vilkår som eksisterende medlemmer, dersom avisen ønsker det.»

I den gamle dispensasjonen, som gikk ut ved siste årsskifte, lå det ikke noe om krav om dette.



Markedsdirektør i Mediebedriftenes Landsforening, Helge Holbæk-Hansen, er mildt sagt overrasket over Konkurransetilsynets konklusjoner.

- Avisene må stå fritt til å velge selv hvem de vil samkjøre med. Det er vårt standpunkt, sier Holbæk-Hansen til Kampanje.



Powered by Labrador CMS